Att åka snipa är att umgås och att insupa omgivningen. Att få göra detta utan smatter, dunk, vibrationer, avgaser och annat otyg borde höja upplevelsen ordentligt? Hamnen.se testar om teorin stämmer.
Det enda stora bekymret med eldrift är att det krävs stora batterier för att åka snabbt långa sträckor i farkoster med hög förbrukning. Planande motorbåtar kräver massor av energi och därför är de än så länge ganska usla som elbåtar.
Snipor och andra båtar som färdas i deplacementsfart är däremot ypperliga exempel där eldrift passar perfekt. Inte minst då det är väldigt trevligt att åka tyst i 4-5 knop. För då hörs bara lite skvalp från skrovet och fartvinden är inte heller något som bekymrar. Då blir effekten av att motorn är tyst som störst.
Det här är vad som gäller i teorin. I videon ovan testar Hamnen.ses Gustav Morin hur upplevelsen är i praktiken.
Se också när Hamnen.se andra elbåtar:
Q30 – den finska el-revolutionen.
Merione 22 LC – nya grepp med retrodesign
Vikensnipan | |
Längd: | 5,80 m |
Bredd: | 2,05 m |
Vikt: | 750 kg |
Djuågående: | 0,60 m |
Mer info: | www.navark.se |