Projektet “Vrak till vrålåk” fortsätter med installation av en ny motor. Hur stort är arbetet och kostnaden och är det värt insatsen på en klassiker som vår Bertram 25 HT?
Vi tar hjälp av Sune Carlsson Båtvarv och får svar!
Vi har tidigare producerat en mer ingående serie om ett motorbyte i en gammal daycruiser. Se serien “Motorbyte – ge din båt nytt liv!”
Alla avsnitt ur serien “Vrak till vrålåk”
1. Vrak till vrålåk! – vi fyndar en Bertram 25 HT
2. Varvsmannens dom – “den skulle fått ligga kvar på skroten”
3. Renovering – viktigt med rätt arbetsordning
4. Ny lyster i gammalt skrov – grundarbetet
5. Lackering av skrov – sista förberedelserna
6. En fröjd för ögat – lackat och klart
7. Att lacka om en båt – proffset svarar på frågor
8. Uppgradera elsystemet och undvik vanliga misstag
9. Rent och snabbt – utan att förgifta miljön
10. Så installerar man autopilot!
11. Polering – gammal gelcoat blir som ny
12. Optimera batterier och laddningsteknik
13. Ny motor i gammal båt – är det värt det?
14. Vi bygger ny panel som rymmer moderna instrument
15. Nya dynor, innertak och kapell ger vraket nytt liv!
16. Så monterar man automatiska trimplan
17. Vi stöldsäkrar vrålåket med spårsändare
18. Installera värmare i båten – så går det till!
19. Lägg nytt halkmönster | del 1
20. Lägg nytt halkmönster | del 2
21. Ett lyft med smart och mysig belysning
22. Uppgradera till hydraulisk styrning!
23. Bygg och montera badbrygga efter konstens regler
24. Ljudisolera bort brummet!
25. Installera steglös bogpropeller – en lyx!
26. Såhär blev vraket ett vrålåk!