Har du dragit upp båten på en stenstrand, misslyckats med tilläggningen eller på något annat sätt repat skrovet? Då är det bara att hyvla! Jodå, det fungerar faktiskt och man kan göra det själv.
Se videon när vår expert förklarar.
Många väljer aluminiumbåtar för att de sägs vara underhållsfria. I verkligheten handlar det snarare om att man accepterar att de blir repiga och buckliga – de ser ju redan ganska råbarkade ut. Och att de blir lite “kantstötta” förstärker ju bara imagen, tycker vissa.
Med plastbåtar är det värre. Där ska det gärna vara puts och stuns. En repa eller spricka drar genast ner intrycket. Men det är faktiskt inte så mycket att oroa sig över. Det är nämligen otroligt enkelt att laga och återskapa toppfinish på en plastbåt. Se hur det går till i videon ovan.
Se fler guldkorn i gör-det-själv-arkivet:
Lär dig polera som ett proffs!
Effektiv isolering av motorrum.
Båtfixarskolan – så maxar du bottenfinishen.
Få stil på avbärarlisten.
Laga repor i gelcoat med hyvel – otroligt resultat!
Så monterar du ankarspelet!
Så lagar du trasig nåt.
Vaccinera mot böldpest och öka farten med epoxi!
Så applicerar man epoxi
Täta luckan som ett proffs!
Ta hand om kapellet!
Så fixar du delamineringen!
Mirakelmedel för rengöring av fribord!
Förbättra funktion och utförande med nytt halkskydd
Repowering – nytt liv i gammal båt med ny motor!
Repowering – nytt liv med ny motor i gammal segelbåt!