I serien “Vrak till vrålåk!” visar vi hur en Bertram 25 HT får nytt liv och vi har nu kommit till de sista stegen som krävs för att lackeringen ska bli lyckad.
“Man kan aldrig slipa för mycket”.
Orden kommer från vår mentor och husexpert Anders Almén på Gåshaga Marina. Han är vår ledsagare i projektet “Vrak till vrålåk” och han vet vilket grundarbete som krävs för att slutresultatet ska kunna bli som alla drömmer om.
Därför pressar han Claes Olivecrona till att vara noggrann.
Claes har lärt sig många läxor längs vägen men har äntligen kört båten till lackboxen och ska nu genomföra de sista förberedande stegen inför den slutlgiltiga lackeringen.
Det är också nu som han får slutdomen och en bedömning av sitt sliparbete – kommer det att vara godkänt och tillräckligt bra för att båten ska kunna lackas? Tomas Rydén från Lackman leder oss genom den sista processen.
1. Vrak till vrålåk! – vi fyndar en Bertram 25 HT
2. Varvsmannens dom – “den skulle fått ligga kvar på skroten”
3. Renovering – viktigt med rätt arbetsordning
4. Ny lyster i gammalt skrov – grundarbetet
5. Lackering av skrov – sista förberedelserna
6. En fröjd för ögat – lackat och klart
7. Att lacka om en båt – proffset svarar på frågor
8. Uppgradera elsystemet och undvik vanliga misstag
9. Rent och snabbt – utan att förgifta miljön
10. Så installerar man autopilot!
11. Polering – gammal gelcoat blir som ny
12. Optimera batterier och laddningsteknik
13. Ny motor i gammal båt – är det värt det?
14. Vi bygger ny panel som rymmer moderna instrument
15. Nya dynor, innertak och kapell ger vraket nytt liv!
16. Så monterar man automatiska trimplan
17. Vi stöldsäkrar vrålåket med spårsändare
18. Installera värmare i båten – så går det till!
19. Lägg nytt halkmönster | del 1
20. Lägg nytt halkmönster | del 2
21. Ett lyft med smart och mysig belysning
22. Uppgradera till hydraulisk styrning!
23. Bygg och montera badbrygga efter konstens regler
24. Ljudisolera bort brummet!
25. Installera steglös bogpropeller – en lyx!
26. Såhär blev vraket ett vrålåk!