Giganternas flygande kamp i ensamsegling över Atlanten

Giganternas flygande kamp i ensamsegling över Atlanten

Gustav Morin

För första gången ska fullt foilande jättetrimaraner, samtliga över 30 meter, med upp till 890 kvm segelyta och toppfarter kring 50 knop, kappseglas av en ensam skeppare över Atlanten i Route du Rhum.
Här är stilstudier och all fakta.

Route du Rhum är en av Frankrikes största idrottshändelser. Det är en ensamkappsegling för flera olika klasser men med samma bansträckning– Saint Malo till Guadelope. Starten går den fjärde november och vädret spås bli riktigt tufft. 

Årets upplaga är den 40:e i ordningen och den blir historisk då det är första gången som tre fullt foilande havsanpassade trimaraner kappseglar mot varandra över Atlanten.

Tekniken som får båtarna att “flyga” kontrollerat i farter upp emot 50 knop är lika otrolig som imponerande. Och äventyret för de ensamseglande skepparna är hisnande.

Se också:
Så funkar en foilande jättetrimaran!
Runt jorden på 40 dygn!
Francois Gabart slaktar ensamseglings-rekordet runt jorden!
851 sjömil på ett dygn – nytt rekord av ensamseglaren Gabart

Det var ju ofattbart att en ensam person kunde hantera en båt av den här kalibern ensam över Atlanten, redan innan de försågs med förmägan att sväva ovanför ytan.

Lönar sig flygfasonerna?
Men även om tekniken gått framåt så är det inte säkert att flygfasonerna lönar sig i slutändan. Två av de fem tävlande båtarna är “old school” och ligger till stor del fortfarande kvar med skroven i vattnet.

På den fronten har vi framförallt IDEC, som är äldst i gänget. Båten och skepparen Francis Joyon, som för övrigt också är äldst i gänget (62 år), innehar det nuvarande Jules Verne-rekordet – snabbast non-stop runt jorden med full besättning. Designen kommer från 2006 och båten slog rekordet 2017 utan några större modifieringar.

Inför årets Route du Rhum har IDEC förvisso försetts med foils på rodren och kommer säkerligen att ligga lättare i vattnet, men den är fortfarande relativt och långt från att lyfta som de andra modernare vidundren.

En annan femma är att bemästra den nya tekniken. Vi har redan sett Banque Populaire kapsejsa under träning i ganska moderata förhållanden. Nu spås ordentligt utmanande väder.

890 kvm segelyta
Samtidigt verkar just Banque Popularie vara den mest brutala av de nya båtarna och kanske också den som är svårast att segla. Den har högst mast, lägst vikt och otroligt mycket segel – upp till otroliga 890 kvm på undanvind, vilket är över 200 kvm mer än IDEC, som har näst mest.

Kanske kommer de äldre båtarna att vinna på säkerhet och rutin. Det lär bli tufft att nyttja alla foils om det blir riktigt busväder. Då handlar det nog mest om att sakta ner och inte slå sönder båtarna i vågorna. Och blir det lätt vind så är de stora “undervattensvingarna” mest till besvär då de säkerligen skapar mer motstånd än något annat.

Men blir det precis rätt förhållanden, sisådär 10–12 m/s och inte allt för stor sjö, då är min gissning att de moderna båtarna kommer att skena iväg som en avlöning!

På bilden ovan ser vi Gitana 17. Här följer video med stilstudie på samtliga båtar.


 

SODEBO  
Längd: 31 m
Bredd: 21,20 m
Segelarea kryss: 444 kvm
Segelarea undanvind: 663 kvm
Vikt: 15 600 kg
Höjd (över ytan): 35 m
Antal foils: 5 st (Båten foilar inte)
Datum sjösättning: Maj 2014
Skeppare: Thomas Coville
Mer info: SODEBO

 

Banque Populaire  
Längd: 32 m
Bredd: 23 m
Segelarea kryss: 610 kvm
Segelarea undanvind: 890 kvm
Vikt: 14 300 kg
Höjd (över ytan): 38 m
Antal foils: 6 st
Datum sjösättning: Oktober 2017
Skeppare: Armel Le Cléac’h
Mer info: Banque Populaire IX

 

Macif  
Längd: 30 m
Bredd: 22 m
Segelarea kryss: 430 kvm
Segelarea undanvind: 650 kvm
Vikt: 14 500 kg
Höjd (över ytan): 35 m
Antal foils: 6 st
Datum sjösättning: Augusti 2015
Skeppare: Francois Gabart
Mer info: Macif

 

Gitana 17  
Längd: 32 m
Bredd: 23 m
Segelarea kryss: 450 kvm
Segelarea undanvind: 650 kvm
Vikt: 15 500 kg
Höjd (över ytan): 37 m
Antal foils: 6 st
Datum sjösättning: Juli 2017
Skeppare: Sebastian Josse
Mer info: Gitana 17

 

IDEC  
Längd: 31,5 m
Bredd: 22,5 m
Segelarea kryss: 411 kvm
Segelarea undanvind: 678 kvm
Vikt: 18 000 kg (15 500 kg med liten mast)
Höjd (över ytan): 37 m (33,5 m med liten mast)
Antal foils: 5 st (Båten foilar inte)
Datum sjösättning: Juni 2006
Skeppare: Francis Joyon
Mer info: IDEC SPORT

 

Gustav Morin

racing_havskappsegling_2018_Route_du_Rhum_-_giganterna_Gitana_17_foiling

Kommentarer (0)

Relaterade artiklar

Macif2

Halva vägen runt jorden utan stopp i nya monsterbåtar

racing_havskappsegling_2019_World_Sailing_Show_World_Sailing_may

World sailing show – senaste nytt inom seglingsvärlden

racing_havskappsegling_2019_Sodebo_World_Sailing_Sodebo

Bygget av rekordbåten Sodebo bakom kulisserna

batar_segelbatar_2019_Diam_24_foiling_Diam_24_Macif

Francois Gabarts extrema testplattform säljes!