Många allvarliga olyckor till sjöss är följder av sjöfylleri. Ofta har gärningsmännen mycket höga promillehalter i blodet. Hur straffar sig dessa gärningar? Vilka typer av olyckor är vanligast?
Såsom straffmätningen för grovt sjöfylleri tillämpas är det knappast något som en vanlig måttlighetsbrukare råkar ut för. Straffade blir folk som sveper den ena supen efter den andra och halsar vodka och annan starksprit. De är vanesupare och kör med uppemot två promille i blodet eller ännu mer; ett fall med 4,2 o/oo finns i materialet. Berusningen upptäcks ofta i samband med kollisioner eller konstig körning. Materialet visar:
– Kollision: 19 st med påverkan från 0,9?2,65o/oo
– Upp på land: 6 fall med 1,4?2,5 o/oo
– Båt går utom kontroll: 10 fall upp till 3,06o/oo
– Personskada: 6 varav 2 dödsfall, värst 2,65o/oo
– Två gånger samma dag, 0,9o/oo + starka russymptom
Prislista för grovt sjöfylleri:
(Statistiken bygger på 13 domar)
4,2 o/oo: En sjökapten dömdes för grov sjöfylla till 1 mån.
2-3 o/oo: Föraren somnat. Båten cirklat. Dömd för grov sjöfylla till1-2 mån och skyddstillsyn.
1,9-2 o/oo: Föraren kört upp på land e. dyl: Dömd för grov sjöfylla till 1 mån.
Föraren kolliderat. Personskada: Dömd för grov sjöfylla till1-2 mån plus avsked.
Föraren kolliderat. Kamrat dödad: Dömd för sjöfylla och vållande av död. Villkorlig dom plus 120 dagsböter.