Redan nedslipat två gånger. Slitet och fårigt i ådrorna. Nåten torr och utan elasticitet. Det är dags att byta teakdäck. Det nya ska läggas av ett proffs, men det finns pengar att spara genom att ta bort alla beslag själv.
Baltic 51:an Ikarus som hamnen.se seglade med i Skottland är en mycket välhållen båt för att vara född i början av åttiotalet. Det 12 mm tjocka teakdäcket har redan lagst om en gång och slipats ner två gånger.
Men nu har teaken gjort sitt och årets vinterprojekt består i att få bort skotskenor, relingslist, beslag, mastkrage, fallblock och allt annat som sitter fastbultat i däck.
En skruvdragare inköpt på Biltema för att lossa skruvar vid däckbyte på bilar visade sig vara en bra pryl att ha.
Annars är det ett ganska mödosamt jobb att få loss skotskenor och mastkrage. Många bultar och muttrar är det, och många ärgade sitter benhårt fast.
Träkilar och gummiklubba gör sitt för att få upp skenorna från däck. På sina ställen har de rostfria bultarna ärgat med aluminuimskenan vilket gör att krävs lite extra tålamod.
Men det är inte värre än att efter två arbetsdagar så har sakta men säkert skena efter skena beslag efter beslag lämnat däcket.
Relingslisten hann vi inte med, det blir någon annan helg under vintern. Men i januari ska det vara klart för proffsen att lägga det nya däcket. Sen går det åt några helger för att få allt på plats igen.
Men det är det värt. Redan nu kan vi ana hur fin Ikarus kommer att bli till nästa sommar. Vi återkommer om Operation teakdäck.