Nej, rubriken är inte felstavad. Till skillnad från spartansk kappsegling så har Hallberg–Rassy utvecklat konceptet knappsegling med allt vad det innebär av komfort och enkel hantering.
En bekväm cruiser ska förstås vara rymlig och bjuda hög komfort till havs under lång tid. Men det är bara grunden på det koncept som Hallberg–Rassy ständigt utvecklar, förfinar och förbättrar.
I nya 44:an utlovas snabba och bekväma seglingsegenskaper med dubbla roderblad som gör båten lättstyrd även i de tuffaste av förhållanden. Ett elegant integrerat bogspröt bäddar samtidigt för fin lättvindsegling.
Inredningen är ljus, inbjudande och oväntat rymlig med osedvanligt stort pentry, kunglig akterruff och möjlighet till två bekväma dubbelkabiner för om masten.
Sittbrunnen är väl tilltagen och med alla skot, fall och trimlinor dragna under däck. Segelplanet är modernt och inga backstag behövs. Fockrullen är dold under däck har och en akterstagssträckare med utväxling på hela 1:48 är standard.
Och så var det där med knappsegling – ett begrepp som Hallberg–Rassy har registrerat som varumärke och har ensamrätt till.
I korthet betyder det att ingen nämnvärd muskelstyrka krävs när det gäller seglingen eller båthanteringen då allt sköts med hydraulik och knapptryckningar.
Första exemplaret.
Hallberg-Rassy 44 | |
Längd ö a: | 14,45 m |
Längd skrov: | 13,68 m |
Längd vattenlinje: | 12,88 m |
Bredd: | 4,20 m |
Djupgående: | 2,10 m |
Vikt: | ca 13 300 kg |
Kölvikt: | ca 5 300 kg |
Segelyta med genuafock: | 109,6 kvm |
Motor: | Volvo Penta D2-75 (75 hk) |
Segelfri höjd: | 21,6 m |
Bränsle: | 365 liter |
Färskvatten: | 650 liter |
Mer info: | www.hallberg-rassy.com |