Ytterligare sju fritidsbåtar har blivit k-märkta av Sjöhistoriska museet. Den gångna helgen fick bland andra Yoldias, Vidar III:s, Siestas och Vinetas (bilden) ägare ta emot sina intyg. Nu ska projektet med k-märkning utvärderas och inga fler båtar kommer att märkas i år.
Foto: Tony Duda
Salongsmotorbåten Vidar III är en C G Pettersson-konstruktion liksom Vineta II och båda två har nu blivit k-märkta av Sjöhistoriska. För att få intyget båtens skick och autencitet viktiga kriterier, men också båtens dokumentation och historia.
– Det är detta som sätter båten i ett sammanhang och gör dess historia levande, säger Fredrik Blomqvist, intendent på Sjöhistoriska museet. Till exempel “Yoldia” som byggdes i Finland 1928. Hon smugglades till Sverige för att man ville undgå att betala av på krigsskadeståndet till Sovjet. Eller “Pepita” som byggdes för eget bruk av varvsägaren och hans son men som fick akterruffen modifierad eftersom sonen var så lång.
K-märkta “Siesta” är en Vindö 28, en båttyp det tillverkats ganska många av. I dag finns inte så många välbevarade exemplar kvar. Foto: Hans Lönn
Sjöhistoriska har k-märkt fritidsbåtar på prov sedan 2009. Syftet är att öka kunskaperna om äldre fritidsbåtars historiska värden och att uppmuntra ägarna som lägger ner stor möda på att bevara båtarna.
Ägarna ansöker själva om att få sin pärla k-märkt och för att kvala in som kulturhistoriskt värdefull måste båten vara byggd före 1965 och vara av en typ som varit vanlig i Sverige.
Projektet har varit framgångsrikt, 58 båtar har k-märkts och fått mycket uppmärksamhet. Nu ska projektet utvärderas och inga ansökningar kommer därför att tas emot under hösten.
– Vi hoppas kunna permanenta den här typen av k-märkning och ta emot ansökningar igen under våren nästa år, säger Fredrik Blomqvist.
Här kan du läsa mer om k-märkning av fritidsbåtar.