Våren är paradoxalt nog den sämsta tiden att vårrusta på enligt fackfolket. Det är på hösten som båten ska tvättas ur, böldpesten åtgärdas, dynor och kapell ses över, motorn ska tömmas på vatten och glykol samt filter ska bytas. För att nämna en del av punkterna på båtägarens digra “att-göra-lista”.
Pyssel utan stress
Om höstrustningen sedan är avklarad behöver man inte känna tidspressen när vårens första värmande strålar äntligen behagar titta fram. Genom att ligga steget före förvandlar man den stressiga vårrustningen till trivsamt vårpyssel.
Det bästa rådet är med andra ord att vänta med de stora ingreppen några månader om man inte redan har klarart av dem. Varför inte avsätta en vecka på sensommaren till att förbereda och klara av allt som borde göras? På hösten har man eventuella fel och brister på båten färskt i minnet. Dessutom har marinhandlare, segelmakare, kapellmakare och varv lågsäsong då och därmed tid att ge litet extra service.
Att slipa ned och åtgärda böldpest är inget vårjobb.Att till exempel få en segelmakare att följa med ut på en testseglats och analysera din segelgarderob och komma med förslag till förbättringar är knappast möjligt på våren. Men på hösten har de oftast gott om tid och litet extra hjärta i just det du behöver hjälp med.
Långa väntetider
Att försöka pruta eller förhandla om priser är heller ingen ide på våren när kunderna står i långa köer och dyr extrapersonal är inkallad. Risken för att leveranstiden av reservdelar och annat som kan behövas för att klara av ett jobb är lång på våren.
Ett skäl så gott som något att klara av vårrustningen redan på hösten är också det nyckfulla vädret. Visst kan den svenska våren bjuda på värme och glittrande fjärdar utanför uppläggningsplatsen. Men det kan lika gärna snöa horisontellt.
Då är det så lagom kul att till exempel slipa, utföra reparationer med epoxibehandling eller lacka trädetaljer med allt vad det innebär med torktider och komponenter som ska lira ihop i rätt temperatur. Sensommaren och den tidiga hösten är som bekant betydligt stabilare när det gäller vädret på våra breddgrader.
Så nöj dig med att tvätta, vaxa båten och få den att se snygg ut på ytan så länge. Ta hand om motorn och bränslesystemet, se över riggen och annat som direkt rör säkerheten ombord. Ladda batterierna och kontrollera elsystemet.
Skit i bottenmålning?
Fundera också på om du verkligen behöver bottenmåla. Eller om det kanske finns en bottentvätt i närheten av dina farvatten? Bottenfärg har i alla tider haft ungefär samma literpris som en bättre whiskey. Bottenmålning är som bekant ett drygt och kladdigt jobb.