Världens snabbaste eldrivna pendlarbåt i Stockholm

Världens snabbaste eldrivna pendlarbåt i Stockholm

Gustav Morin

Den flyger på en luftkudde i upp till 30 knop och ska helt utan fossila utsläpp kunna halvera restiden för en del av Stockholms pendlare. Se mer i nyhetsmagasinet Studio.

Höghastighetsfärjan BB Green kan ta 70 passagerare plus cyklar och drivs enbart av el. Den är den enda i sitt slag och har utvecklats av ett antal el-farskostsentusiaster i samarbete med Chalmers och har delvis finansierats med EU-stöd.

Målet med projektet är att erbjuda ett nytt miljövänligt och snabbt pendlingsalternativ för boende i bland annat Vaxholm och Ekerö. Till exempel ska man kunna åka från Ekerö till Stockholm på 30 minuter, en sträcka som tar det dubbla med den befintliga kommunala trafiken.

Färjan färdigställdes hos Latitude Yachts i Riga i somras och kom till Stockholm i höstas. Sedan dess har den provkörts med uppgiften att framförallt mäta bullernivåer och svall men också energiförbrukning.

Trots deplacementet på 25 ton är toppfarten 30 knop och enligt videobilderna i inslaget ser svallen inte alls särskilt besvärande ut. Det är också en förutsättning för att båten ska få dispens att köra i innerskärgården i hög fart.

Läs också:
Premiär för eldriven färja i Stockholm.
Svenska världsrevolutionerande elbåten flyger!
Videotest av el-utombordare – dyr och högljudd!
Sex knop på bara solkraft!

Projektet har fått bra respons av Stockholms politiker och en av förhoppningarna hos initiativtagarna är att hårdare regler för framdrift med fossila bränslen ska införas.

Framtiden är elektrisk
Förebilden är Amsterdam som sägs ska förbjuda icke-elektriska färjor från innerstaden år 2025.

– Många kommuner letar idag efter sätt att minska utsläppen av CO2, NOX och partiklar i sina städer. Trafiken är den största källan och för  städer som ligger nära vattendrag, finns det en möjlighet att istället använda färjor eller båtar för kollektivtrafik, skriver de på sin sajt.

Vi får också ett exempel på hur mycket mindre utsläppen blir från en elfärja kontra en dieseldriven.

En färja med en 250 kW dieselmotor och 1800 timmars gångtid per år förbrukar 120 m3 diesel, vilket motsvarar 1200 MWh. Utsläppen per år blir 300 ton CO2, 3 ton NOX och 150 kg partiklar.

Jämförd med diesel
En motsvarande elektriskt driven färja genererar inga lokala utsläpp och den förbrukade energin kommer istället att vara cirka 500 MWh. Energieffektiviteten är 90% jämfört med 28-35% för en dieselmotor.

Framdrivningen på fartyget BB Green sker genom två elmotorer på vardera 280 kW som får sin energi  av litium-titanat-oxid-batterier. Det sägs vara en exklusiv batterikemi som utvecklats för att tåla stora påfrestningar, vilket till exempel snabbladdning innebär.

Räckvidden i hög fart är 14 sjömil. Sen måste batterierna laddas i 15-20 minuter.

Läs mer på greencityferries.com och se inslagen som SVT gjort.

Gustav Morin

Miljo_2017_BB_Green_BB_Green_puff

Kommentarer (0)

Relaterade artiklar

XShore_Eelex_puff_2

X Shore Eelex 8000 – i duell mot känd fossilbåt!

Vattensport_2019_Flite_efoil_board_Fliteboard1

Tio i topp av världens främsta eldrivna foilbrädor

Miljo_2019_Electric_ferry_Electric_ferry

Svensk elfärja med extrem snabbladdning

batar_motorbatar_2019_Beneteau_foiler_Beneteau_foiler

Beneteau sjösätter motorbåt med bärplan!