Nya Torqeedo 10.0 är den största lågspänningsmotorn i programmet. Den levererar motsvarande 20 hk på propelleraxeln och väger cirka 50 kilo vilket i runda slängar motsvarar vikten på en förbränningsmotor samma effektklass.
Den har begåvats med en modern design med strama linjer såväl på kåpan som på riggen och underhuset. Hänger man den på akterspegeln på en lättplanande båt kan man räkna med farter på upp till 18 knop. Men så fungerar den också på deplacementbåtar på ända upp till tio ton.
Flexibel och effektiv
Liksom övriga Cruisemotorer från Torqeedo, kan den drivas med Torqeedo Power 26-104 litiumbatterier som ger ett pålitligt så kallat on-board system där batterier och motor kommunicerar med varandra för att utnyttja energi- och kraftuttag optimalt.
Som användare får man hela tiden uppdaterad information i displayen på reglageboxen om batteristatus, hastighet och kvavarande körtid/körsträcka med hjälp av den integrerade GPS mottagaren. Motorn kan även drivas med batteribankar av AGM batterier.
Rolig att köraCruise 10.0 kommer att finnas i rigglängderna 15-, 20-, och 25 tum med reglagebox för fjärrmanöverering. En version med rorkult kommer framöver. Oklart exakt när.
Alla modeller har elektrisk powertrim.
Pris från 67 900 kr. Svensk importör.
Se också:
Torqeedo elmotor – lätt, stark, miljövänlig och dyr.
Torqeedo Deep Blue – ny eldriven inombordare.
Premiär för högfartsrib med elmotor.
Elsnurran – nu i en ännu saltare version.
Minn Kota elmotor – om man vill slippa köra båt.