Sverige är ledande på elbåtsfronten och elmotorer säljer som smör. Därför arrangeras nu Sveriges första el-båtsmässa.
Nu finns det tillräckligt många aktörer in om eldrift i båtbranschen för att en första elbåtsmässa ska kunna arrangeras.
Elbåtsmässan kommer att hållas på Sjöhistoriska museet i Stockholm 11-12 maj mellan 10:00 och 17:00 och entrén är gratis.
Det senaste inom elbåtar, el-inombordare, el-utombordare, batterier och laddning för fritidsbåtar kommer att visas. Det största dragplåstret är enligt många svenskbyggda foilande el-båten Candela Speedboat som byggs på Lidingö och är enligt deras egna siffror världsledande i genren.
Candela Speed Boat är kanske den mest spektakulära eldrivna fritidsbåten i världen. Den byggs i Sverige och kommer till Elbåtsmässan.
“Klimatfrågan engagerar allt fler, inte minst dem som tillbringar sin fritid i båt eller vid vatten. Sjöhistoriska museet anordnar därför Elbåtsmässan 2019 i samarbete med Kungliga Djurgårdens Förvaltning och Kungliga Djurgårdens Intressenter. Mässan vill lyfta fram miljöaspekter inom båtlivet och öka kunskapen om elbåtar och deras tillbehör”, skriver Sjöhistoriska i ett pressmeddelande.
Utanför Sjöhistoriska museet visar och berättar utställare om sina båtar och produkter. I Djurgårdsbrunnsviken kan besökarna få följa med på en provtur och själva få uppleva de fördelar som eldriften har. Inne i museet hålls föredrag och andra programpunkter som handlar om bl.a. erfarenhet av eldrift. I Skaparverkstaden kan vuxna och barn tillsammans bygga sina egna små solcellsdrivna båtar.
Mer om Svenska framtidsbåtar med bärplan
Svenska Teslan för havet – Candela Speed Boat
SeaBubbles – eldriven taxi bekväm som en bil
Hamne.se testar framtidens bärplansbåt för folket
Men den stora ökningen av eldrift i båtbranschen består inte av båtar som byggts från grundet för att drivas av el. Istället handlar den stora ökningen om försäljning av el-utombordare.
En el-utombordare är lätt att ta isär och lätt att ta med – utan kladd.
I Finland har försäljningen av små elmotorer gått upp enormt. Enligt uppgifter som norska Båtliv har tagit del av så såldes 3 500 el-utombordare i Finland under 2017 och 2018 uppgick antalet till omkring 6 000 enheter.
I Sverige finns ingen motsvarande statistik men Torqeedo som är en av de mest profilerade producenterna, samt den el-utombordartillverkare som varit aktiv längst på den svenska marknaden, sägs vara väldigt nöjda med årets försäljning.
Hamnen.se når Mats Eriksson som är ordförande för branschorganisationen Sweboat för en kommentar.
– Det finns ingen offentlig statistik kring utombordarförsäljningen i Sverige men jag har märkt en ökning hos svenska aktörer och min kvalificerade gissning är att vi har en liknande uppgång i Sverige som i Finland, säger han och fortsätter:
– Många pratar om elbåtar men väldigt få producerar elbåtar från grunden. Men räknar man in småbåtar som har en el-utombordare så har vi flera tusen elbåtar i Sverige.
Bjurtech är en av utställarna som visar en enkel motorbåt som drivs av bara solkraft.
El-utombordarna är verkligen i ropet och ökningen lär inte minst ha att göra med den subvention som regeringen gav under delar av 2017.
I nuläget är antalet leverantörer och återförsäljare av el-utombordare ganska få – om man ser till motorer som är starkare än de vanliga små motorerna som fiskare ofta monterar på stäven och styr med fjärrkontroll.
Mats Eriksson tror att detta kommer att ändras.
– Internationellt finns många leverantörer av el-utombordare och jag tror att det kan bli en banbrytande och spännande men säkerligen också yvig marknad kommer att växa fram med många okända märken som importeras från Asien, säger han och fortsätter.
– En ny infrastruktur för service måste ju växa fram, även om elmotorer verkar kräva väldigt lite av just den ingrediensen. Det är ju generellt relativt enkla konstruktioner som verkar ge få reklamationer.
Utställare som är klara för båtmässan på Sjöhistoriska museet:
Candela
Strana/Orust e-Boats
Greenstar
Marin/Vikensnipan
El Navark
Solar boats
ePropulsion
Electro-Mobile
Scandinavia/Snickeri
Träbåten/Lime Power
Wildtech, Torqeedo
Captains
Crescent
Mastervolt
HWILA25
Nordic Gensets & Motors AB
Helsinki Vessel
dittdrag/ Haibo
Ryds Båtar/Supercharger Innovation
KTH Maribot FoilCart
Flux Field Engines AB/Båthamns Butiken
Vått AB/GoElectric
Greenline Yachts/Hybridbåtar i Sverige AB
Roiro och EpSpot.