Vi har sett det på utombordare tidigare men nu tar Suzuki upp tråden igen och nystar vidare.
Eller nystar vidare förresten – för Suzuki har ju redan ett färdigt koncept när det gäller utombordare med dubbla propellrar från sin någorlunda nyligen lanserade 350A.
Men det stannar inte där. För nyheten Suzuki DF 300B, har också en lång rad andra förfiningar som enligt Suzuki själva tillsammans skapar en lättare, tystare, starkare och mer effektiv motor.
Först ut är dubbla bränsleinjektorer till varje cylinder som i jämförelse med enkla ger en mycket mer precis bättre avvägd dos bränsle för alla tänkbara förhållanden.
Sedan har nyheten ett effektivare luftintag på motorhuven som tillsammans med dubbla kylvattenintag ska ge en rad fördelar i en rak jämförelse med tidigare modeller.
Vidare noteras en ökad slagvolym om 400 kubikcentimeter som bidrar till ett högre vridmoment och som i praktiken gör Suzuki DF 300 B extra lämplig för tyngre båtar.
Vinsten med de dubbla motroterande propellrarna är förutom det uppenbara – ett förbättrat grepp i vattnet samt minimerad risk för kavitation – också en svårslagen kursstabilitet. Inte minst i låga farter.