Prisbelönt, miljövänlig, lätt, nätt, robust, luktfri och nästan gratis i drift. Det var egenskaper som juryn gillade. Kanske räcker det också för att flertalet båtägare ska slänga ut sin gamla dieselmotor ur båten för gott?
Speciellt också som nya Torqeedo Cruise FP (Fixed Pod), som vinnaren heter, också är lätt att montera samtidigt som den massor av plats.
Men utanför mässlokalerna verkar ändå inte dessa argument räcka till. Ty än återstår ytterligare två trösklar att övervinna innan den breda massan kan tänka sig att byta till eldrift.
Blytungt med bly
Den ena är själva investeringskostnaden. Nya Torqeedo 2.0 FP, som den minsta varianten heter (motsvarande 5 hk) kostar 33 800 kronor. Inte så farligt, kan tyckas…
Men om kostnaden ska stanna där så får man låta vanliga blybatterier driva motorn, vilket i praktiken blir väldigt tungt och otympligt.
Ska man gå hela vägen måste man alltså köpa hela paketet till elmotorn plus tillhörande litiumbatteri och laddare. Då landar det på 84 200 kr.
Smutt för seglare
Den andra tröskeln är den mycket begränsade räckvidden som gör Torqeedo 2.0 FP måttligt intressant för de flesta motorbåtsmänniskor. Därför passar denna elmotor bättre till segelbåtar som mest bara behöver stöd av motorn på väg in och ut ur hamnar.
Förutom möjligheterna att ladda batterierna via landströmskabel och/eller solpaneler kan seglare också ladda dem genom att låta propellern snurra under segling.
Tre varianter
Torqeedo Cruise FP finns i tre varianter med tilläggsnamnen 2.0 (motsvarande 5 hk), 4.0 (motsvarande 8 hk) och 10.0 (motsvarande 20 hk). Pris (kompletta paket med elmotor, batterier och laddare) 84 200, 137 700, respektive 244 500 kr.
Mer info om Torqeedo Cruise FP här.
Se också:
Torqeedo eldrift med propeller på rodret!
Minn Kota elmotor – om man vill slippa köra båt.
Kona 17 – 25 friska knop på bara el.
Dahl E660 – eldriven glidare för sansat tempo.
Torqeedo 10.0 – kompakt krutpaket på 20 hk.