Konsten att skarva en bilfärja

Konsten att skarva en bilfärja

Elias Johansson

Vad göra när färjan inte längre räcker till för alla bilar som måste fraktas? Enkelt – man kapar av den och förlänger den med 30 meter. Här är en uppvisning i god planering, precision och yrkeskunskap.

När den 190 meter långa svenska bilfärjan Peter Pan inte längre räckte till tog man ett drastiskt beslut. Om man bara kapade av den och skarvade den med 30 meter skulle man få plats med 100 bilar till.

Sagt och gjort.

Vad som sedan sker i en torrdocka i Tyska Bremerhaven är en makalös uppvisning i god planering, yrkeskunskap och precision där man bland annat lägger fyra kilometer ny svetssöm och drar 120 kilometer nya elkablar. Allt på 75 dagar.

För att inte tala om svårigheten att få skrovet tätt och att hitta rätt viktfördelning.

Elias Johansson

Ship rebuild

Kommentarer (0)

Relaterade artiklar

maxresdefault

Livräddning i världens farligaste farvatten

Hoegh Trapper worlds biggest cargo ship for cars

Så funkar världens största bilfärja

nyheter_2018_Pal2_Ingang_Pal2Ingang

Pålsundet räddat!

Vendee Globe hitting underwater object

Kampen om att hinna till nödhamn – båten har spruckit