Det snackas mycket om självkörande bilar. Men faktum är att självkörande fartyg ligger närmare i framtiden. Se videoklippet om Yara Birkeland som sjösätts nästa år.
Det är norska bolaget Yara som tillsammans med Kongsberg kommun som är i full färd med att utveckla detta första helelektriska autonoma containerfartyg.
Yara Birkeland, som det heter, kommer att ha sin hemmahamn i norska Porsgrunn och trafikera några närliggande städer med företrädesvis gödningsmedel i lasten.
I början kommer fartyget att vara bemannat men går det sedan som man hoppas så kan man sedan låta datorer ta över rattandet ända tills Yara Birkeland till sist är helt självseglande år 2020.
Stora miljövinster!
Den största vinsten är att fartyget släpper ut noll och ingenting av miljögifter och att det ersätter motsvarande 40 000 lastbilar som annars skulle ha trafikerat vägarna med allt vad det innebär av utsläpp och risker.
– Med det här nya autonoma batteridrivna containerfartyget flyttar vi transport från land till hav. På så sätt minskas buller och utsläpp samtidigt som det förbättrar säkerheten på vägarna, säger Svein Tore Holsether, chef för Yara, i ett pressmeddelande.
Se också:
Rolls-Royce ska styra fartyg från torra land.
Norge bygger världens första tunnel för fartyg.
Premiär för eldriven färja i Stockholm.
Mayflower – trimaran för obemannad Atlantsegling.
Yara Birkeland | |
Längd: | +70,00 m |
Bredd: | 15,00 m |
Djupgående: | ca 5,00 m |
Dödvikt: | ca 3 500 – 4 500 ton |
Motor: | 2 x Azimuth-elmotot + två bogpropellrar/motorer |
Bränsle: | Batteri pack: 3,5 – 4 MWh |
Antal personer: | snart noll |
Mer info: | www.km.kongsberg.com |