Värsta smällen i historien

Värsta smällen i historien

Gustav Morin

KraschFörsta dagen i America’s Cup blev en extremt fartfylld historia med många överraskningar och en krasch som kunnat kosta liv.

I ganska byiga vindar på gissningsvis 4-7 meter per sekund så inleddes den 35:e omgången av utmanarserien till America’s Cup. 

Men låt oss börja bakifrån.

Det ryktas att det franska laget haft det väldigt tufft ekonomiskt från start men framförallt senaste halvåret.

Delvis därför är de minst sagt underdogs men ingen hade nog anat att de skulle åka på så rejält med pisk som de gjorde idag. Försvararen, amerikanska Oracle, inledde med att dra ifrån dem som om en world rally car-tävlade mot en folkracebil.

Nästa omgång skulle fransmännen få av Nya Zeeländarna. Här blev förnedringen än värre. De båda båtarna var ganska jämna över startlinjen men sen accelererade öborna iväg med över 40 knop på loggen – stundtals sju knop fortare än fransoserna.

Men mest intressant skulle det såklart bli att se hur svenska Artemis skulle tackla konkurrensen och hur stora skillnaderna skulle vara mellan Amerikanska Oracle, Japan, Britterna och Nya Zeeland.

Britternas skrovEtt resultat av en extremt häftig och aggressiv manöver från Dean Barker. Läs mer längre ner i artikeln. Se video av kraschen här! 

Kort kan man säga att Artemis inte alls hade samma övertag som de verkat ha under träningsracen. Man ska aldrig vinna tune up-racen, brukar det heta, men i bästa fall så berodde dagens brist på fart på ett felaktigt val av foils. Trots detta lyckades de vinna sitt första race mot Dean Barker och hans japanska lag.

Svenskarna låg efter med ett par hundra meter men lyckades ta ikapp och pressa skeppare Barker till att begå ett taktiskt misstag.

I sin andra match åkte svenska Artemis dock på däng. Detta mot britterna som förföljts av ett rykte om att de inte har tillräcklig fart.

Så är uppenbarligen inte fallet.

Snabbast av alla och de med mjukast och därmed snabbast manövrar verkar vara Nya Zeeland. Trots det fick de stryk av Oracle i sin andra match, efter att de tappat en ledning på omkring 300 meter.

Detta visar på att America’s Cup inte kommer vara över förrän mållinjen har korsats och att man som tittare inte har tid att slappna av om man som tittare vill förstå sammanhanget.

Men häftigast denna dag var ändå Dean Barkers attack mot brittiska SIR Ben Ainsle. Han gjorde en otroligt kvick manöver precis innan start där han föll av mot sin motståndare, accelererade till över 40 knop och helt enligt skolboken skapade sig överlapp och som läbåt luffade upp och satte straff på Ainsle.

Problemet var bara att Ainsle inte alls var med på noterna och att när han väl reagerade så resulterade det inte i att båten lovade. Istället lyfte den på sina foils och kanade hastigt i sidled. Krocken var ett faktum och hade det inte varit för att Dean Barkers upphissade foil i lovart fungerat som stötfångare så hade fem besättningsmedlemmar i det japanska laget varit ett huvud kortare.

Kraschen från Dean Barkers perspektiv.

Kommentatorn Ken Reads sekundsnabba kommentarer i ämnet var slående:

– Ainsle now got a Barker bite and tell tales over his whole hull.

Det sägs att britternas båt tog in massor av vatten och att de såg det som en vinst att överhuvudtaget lyckas ta den i hamn utan att sjunka.

Diskussion om kraschen med britterna.

 

Gustav Morin

racing_bankappsegling_2017_Americas_Cup_First_day_Krasch

Kommentarer (0)

Relaterade artiklar

Kostern Lovisa-Puff

Kostern Lovisa – renoverad, havererad och återuppstånden!

JClass krock

Svenska JClass Svea i dramatisk krock – minst en till sjukhus

Kantring

Avstigning för samtliga passagerare!

Team New Zealand Capsize1

Nya America’s Cup-värstingen på 75 fot kapsejsar