Sverige får stryk i giganternas kamp

Sverige får stryk i giganternas kamp

Gustav Morin

Svenskflaggade Artemis startade starkt mot Luna Rossa i deras första match i utmanarserien för America’s Cup. Men sen gick det utför. Ikväll blir det revansch och ni kan se seglingarna live här.

Det var verkligen just starten som var det mest spännande i racet. Jumbotippade Artemis satte av i full fart mot startlinjen och efter en snabb inbromsning lyckades de ta sig över linjen först och hålla i ledningen fram till första rundningsmärket.

Svenskteamet har bara tränat i åtta dagar med sin nya båt, gentemot Luna Rossa som varit ute i 80 dagar.

Artemis slår verkligen från underläge nu när det ska avgöras vem som går till semifinal och får möta Team New Zealand i finalen, den som avgör vem som får utmana Oracle, försvararen av America’s Cup-bucklan.

Snabb acceleration
Båtarna korsade startlinjen för halvvind och accelererade snabbt upp till 30 knop. Även rundningen såg riktigt bra ut för Artemis. Men när första gippen skulle göras blev det brutalt uppenbart vem som skulle komma att styra matchen.

Artemis tappade sitt lyft från bärplanen och föll pladask. De började direkt lova för att jaga vind och lyfta på den nya bogen, men när de väl lyckats med det var Luna Rossa redan om och ett antal båtlängder före. De bemästrar fullt flygande gippar, vilket gör att de kan behålla farten genom hela manövern och fortsätta att segla lågt mot märket direkt på den nya bogen. Racet avgjordes redan där.

Men det var inte helt säkert att det skulle gå vägen för italienarna ändå. De hade fått en reva i sin vinge precis innan start och bara hjälpligt lyckats laga den. Artemis höll i och minsta misstag skulle kunna kosta Luna Rossa segern.

Italienarna lyckades dock hålla ihop materialet och defilerade i mål två minuter före svenskbåten.

Toppar 40 knop
Även om den här matchen blev ganska ojämn var det en upplevelse att se de här enorma båtarna dåna fram med toppfart på nästan 40 knop i som mest 18 knops vind.

En intressant detalj är hur hårt besättningens arbete är. Förr var det tufft för att seglen var tunga att skota in. Numera skotar man inte in dem direkt, istället används vinscharna för att ladda upp hydrauliken, som i sin tur skotar seglen. Ändå krävs enorm styrka och uthållighet, segeltrimmarna gör ju små justeringar hela tiden, vilket kräver att man också vevar hela tiden…

America's Cup visar fantastisk teknologiTv-sändningarna från America’s Cup är de mest avancerade som seglingsvärlden har sett hittills. En häftig del är att man får se hur den ledande båtens “skitvind” flödar.

Luna Rossa tampas med en trasig vingePrecis innan start upptäcker Luna Rossa att en panel i vingen har gått sönder. De reparerar med tejp och håller tummarna.

Gustav Morin

racing_bankappsegling_2013_Louis_Vuitton_Cup_Match1ArtemisvsPrada_Skärmavbild_2013-08-07_kl._18.30.05_490x260_playknapp

Kommentarer (0)

Relaterade artiklar

bildtext test

Fullspäckat seglingsmagasin

Ineos Americas Cup

Brittiska America’s Cup-laget testar gränserna…

Team New Zealand Capsize1

Nya America’s Cup-värstingen på 75 fot kapsejsar

SeaBubbles electric foiling.

SeaBubbles – grönt ljus för Bringdals foilande eltaxi