För första gången sedan Stenbeck satsade på Victory Challenge i America’s Cup får unga svenskar chansen att få in en fot i världens mest prestigefyllda regatta. Kungliga Svenska Segelsällskapet ställer tillsammans med Artemis upp i Red Bull Youth America’s Cup för seglare mellan 19 och 24 år.
I september 2013 avgörs världens största bankappsegling, Americas Cup, i San Francisco, USA. Bland utmanarbåtarna finns svenska Artemis.
Nu är det klart att det också blir en förtävlingar – Youth America Cup – för unga seglare mellan 19 och 24 år. Och det blir en svensk båt även i den kappseglingen.
Den svenska ”ungdomsbåten” är ett samarbete mellan KSSS (Kungliga Svenska Segelsällskapet), Artemis Racing och Berg Propulsion. Båtarna som kommer att användas är 45-fots katamaraner. De som används i ”stora” Americas Cup är katamaraner som är 72 fot långa.
Uttagningen till det svenska laget kommer att ske under december och målsättningen är att presentera ett lag före året slut. Alla seglarna måste vara amatörer och ha svenskt medborgarskap.
– Det känns otroligt bra att vi kan ge svensk seglingsungdom en chans att leva sin dröm, om än bara för ett tag. Vi får en chans att visa världen att svenska unga seglare har stor seglingskunskap och brinner för sin idrott, säger Björn Johansson, sportchef på KSSS och ansvarig för det svenska ungdomsteamet.
Troligtvis kommer det svenska laget att bestå av Sveriges bästa unga seglare med rutin från OS-satsningar och flerskrovssegling. Cirka tio seglare tas ut i en första omgång för att sedan bantas ner till åtta seglare. Under kappseglingen består besättningen av sex man. Totalvikt ombord är max 480 kg, det vill säga ett snitt på 80 kg.
– Det känns inte bara spännande att få vara med i ett sådant här ”once of a lifetime event”. Det är också intressant att bygga ett svenska lag och träna mycket i båtar som nästan motsvarar AC 45. Detta kommer att ge seglarna öppningar för framtida projekt. Vi kommer att träna i M32 (Marström 32-fots katamaran) där Berg Propulsion hjälper till med den träningsmöjligheten, säger Björn Johansson och fortsätter:
– Basen kommer i vinter att vara på Gardasjön i Italien tills vi kan segla på hemmaplan under våren och sommaren. Det kommer att krävas extremt bra fysik i kombination med att kunna segla en snabb båt där minsta felsteg kan få förödande konsekvenser. Det bevisas av det faktum att alla i besättningen kommer att bära hjälm under seglingarna.
http://www.youtube.com/watch?v=pUyk4_SiGtc En inblick i vad som krävs av ungdomarna som vill få en plats ombord.