Johan Salén deltog i Whitbread 1989 och sedan dess har han stått bakom majoriteten av de svenska satsningarna i racet. Här blickar han tillbaka genom en dokumentär och ger senaste uppdateringen om det nya racet.
Efter 30 års arbete med Whitbread som sen blev Volvo Ocean Race och som nu blivit The Ocean Race känner Johan Salén att han nu har kommit till toppen av sina drömmar när det gäller att skapa den perfekta jorden-runt-kappseglingen.
Han siktar på att få fler lag att deltaga, att nivån ska bli ännu högre men att det samtidigt ska finnas rum att släppa in nya unga seglare. Det ska användas två olika sorters båtar, Imoca 60 och VO65. Han trycker också på att det satsas ordentligt på ett stort hållbarhetsprogram kring racet.
I videon ovan blickar han tillbaka på hur det var när han själv deltog med bland andra sina då blivande kollegor Richard Brisius och Mange Olsson och ger sin bild av hur det nya racet kommer att bli.
Läs också:
Svenskarna som tar över Volvo Ocean Race.
Dokumentär om första kvinnliga skepparen i Whitbread.
Här nedan får vi se en dokumentär om satsningen kring båten The Card 1989.
Racet har förändrats och båtarna har förändrats. Men utmaningen är i mångt och mycket densamma. Här är en återblick till racet 1989.