– Vi slåss för varenda centimeter, säger Martin Strömberg som ligger trea ombord på Dongfeng Race Team.
Ledarbåten Team Brunel har MAPFRE, Dongfeng Race Team, Team Alvimedica och Team Vestas Wind i hasorna och en bit österut är svenskbåten Team SCA inte långt bakom.
Flera båtar är fortfarande inom synhåll och mellan Dongfeng Race Team och MAPFRE skiljer det endast ett par hundra meter.
– Fördelen när vi har våra närmsta konkurrenter inom synhåll är att vi inte har några problem med att veta vad de håller på med, säger Dongfengs Onboard Reporter Yann Riou och tillägger att det är långt kvar till Abu Dhabi.
– Efter fem dagars segling är vi fortfarande söder om den breddgrad som Kapstaden ligger på och det säger en del om vad som återstår att göra.
Hårt till lätt
Efter starten den 19 november sökte sig samtliga sju båtar söderut och upplevde ett par tuffa dygn med kraftig vind och stora vågor. Problemet var ett stort högtrycksområde mellan dem och Madagaskar och hur de skulle hitta ett smidigt sätt att ta sig genom detta. Efter att ha gippat fram och tillbaka har alla seglat norrut i lättare vind sedan natten till söndag.
Abu Dhabi Ocean Racing var det lag som vände norrut tidigast och de ligger därför längst västerut. Det återstår att se om deras satsning betalar sig.
– Vi har inte seglat briljant, säger Abu Dhabi Ocean Racings skeppare Ian Walker. Vi har gjort små misstag och går nu en smal balansgång jämfört med de andra så det är lite nervöst.
Det som väntar är ett taktiskt rävspel där det gäller att hitta mer vind än konkurrenterna och vinna små fördelar. Efter högtrycksområdet väntar stabilare passadvindar från öst och det finns mycket att vinna på nå fram till dessa vindar först.
Målgången i Abu Dhabi är beräknad till den 13 december.
Följ racet på www.volvooceanrace.com.