700 nautiska mil från närmaste ö och 2300 nautiska mil från Kapstaden tappade Puma masten i ganska normala halvvindsförhållanden (10 ms). Ingen människa skadades, men masten bröts av i tre delar som besättningen efter mycket möda lyckades lyfta upp på däck. Hamnen.ses expert Magnus Woxén spekulerar om orsakerna till att två båtar nu råkat ut för mastbrott. Se också en film från den dramatiska bärgningen av Pumas mast.
Foto: Amory Ross/PUMA Ocean Racing/Volvo Ocean Race
Skeppare Ken Read är väldigt besviken att behöva bryta “benet” som Puma har varit i ledningen stora delar av och använder James Bonds klyscha ”live to fight another day”.
Tony Mutter, som seglade med svenskbåtarna Swedish Match och SEB, får nu uppleva sitt andra stora mastbrott mitt ute i havet. Även om denna gång inte var lika läskig som med SEB 2002.
– Jag kan tänka mig att denna gång är det en del andra känslor när det inte var alls lika dramatiskt. Med SEB så var det i mycket vind, stora vågor och i beckmörker vilket gjorde arbetet med att kapa loss masten väldigt farligt och det var inga tankar om att försöka spara delar av masten eller segel, säger Magnus Woxén, som var med uppe på däck när SEB-båten ”kinesade” så våldsamt att masten gick i vågorna och bröts.
http://www.youtube.com/watch?v=3PTg-aQPaGY
Två av de deltagande båtarna, som är välbeprövade, har nu brutit masten, och många undrar förstås varför. I båda fallen kan man bara spekulera om anledningen till mastbrotten. Ofta hålls detta hemligt då det är olika masttillverkare inblandade.
Abu Dhabi tappade masten på kryss och i väldigt jobbig motsjö – där har troligen masten inverterat när båten slagit kraftigt ner i en vågdal. De segel som var uppe för tillfället var J4, vilket sitter på ett inre förstag som behöver mothåll från backstag men även hjälp av storseglet att motverka invertering.
– Puma seglade i väldig vanliga och inte så påfrestande förhållanden så där bör skada, utmattning eller felkonstruktion vara anledning till att masten föll ner, säger Magnus Woxén.