Vi testade Marström 32 när den kom för två år sedan och imponerades. Den väger mindre än hälften av en AC45, kan segla dubbelt så snabbt som vinden och kostar som en 40-fots Bavaria.
Nu har Fredrik Lööf och ett par andra svenska seglare fattat tycke och nästa säsong drar en stor nordeuropeisk cup igång. Vi har pratat med seglare och arrangörer.
När Fredrik Lööf kom hem med guldmedaljen från OS i London var han sugen på att testa något nytt, något mer modernt och snabbt. Han ville lämna sin gamla vän Starbåten.
Han testade Marströms 32-fotare och blev helt fast. Ett språng från T-Ford till Köenigsegg.
Samma resa gjorde Mattias Rahm.
De är de två första svenska seglarna som är klara för M32-Cup som ska gå nästa säsong, om allt går som det nystartade klassförbundet vill.
Matchracingseglaren Lotta Harrysson, som seglade OS tillsammans med Anna Kjellberg i år, är den som ska organisera klassförbundet.
– Vi kommer att köra en serie nästa år och målet på sikt är att det ska bli ett VM. I helgen hade vi ett stort möte i Båstad där vi testseglade båtarna tillsammans med flera olika seglare och testade format, berättar Lotta Harrysson och fortsätter:
– Det är verkligen en fantastiskt båt. Hjärtat ler när man seglar och när man kommer in på kvällen känner man att det hade varit kul att vara ute ett par timmar till!
Målet med nästa säsongs racingserie är att ha event på Åland, i Båstad, Oslo, Kiel och på italienska Gardasjön.
Berg Propulsion som sponsrade Pumabåten i Volvo Ocean Race och som har sponsrat Fredrik Lööf i hans Starbåtssatsning, kommer att satsa stort på M32 Cup. De kommer att delta med flera båtar och gå in som huvudsponsor.
– Båtarna är ju otroligt snabba i lättvind och tacksamma för publiken. Därför vill vi ha arenor där vi kan köra race nära land, säger Christian Lindquist som är marknads- och informationschef på Berg Propulsion.
– Racen ska vara korta och intensiva, kanske bara 15 minuter och man ska hinna med sju till tio racer per dag, säger Lotta Harrysson.
Lotta hoppas på att få med Danmark och Norge på ett stort plan och engagera flera unga seglare, bland andra de som satsar mot OS i nya mixed-klassen Nacra 17.
Hamnen.se var på plats i Båstad för att filma Mästarnas Mästare när Fredrik Lööf och Mattias Rahm brände runt med sina M32or. Det rådde inga tvivel om att de häftiga katamaranerna fick stor uppmärksamhet bland alla seglare. Och flera fick testa. Bland andra såg vi att vår tidigare olympiska seglare i Tornado – Martin Strandberg – och danske Starbåtsgasten från OS Claus Olesen seglade med Lööf.
Martin Strandberg var också med när vi testseglade M32 för två år sedan tillsammans med Torvar Mirsky och han har varit med kring utvecklingen av seglen.
– M32:an är som en stor Tornado eller en F18, vem som helst som är duktig på någon av de små katamaranerna kan sätta sig och känna sig hemma direkt. Den har ju inga trapetser, så man sitter där ute på sofforna och har det hur gött som helst. Jag har inte seglat den när det blåser men den känns busenkel att hantera, säger Martin Strandberg.
Lotta Harrysson hoppas på minst sex startande båtar i serien nästa säsong. Berg Propulsion har två båtar som kommer att vara med och det finns en i Tyskland och en på Gardasjön som väntar på att få kappsegla entyp.
Marström själva tror starkt på serien och laddar för att producera många båtar.
– Det här är en kappseglingsserie som kommer att bli fantastiskt häftig men till en rimlig peng, snäppet under Extreme 40 som vi också producerar båtar till, säger Håkan Mann från Marström.
Just nu har Marström två båtar i produktion som blir klara inom kort. Därefter kan de leverera en båt i månaden och lovar att få ner den tiden ytterligare om fler beställningar kommer in.
– Det är faktiskt många kölbåtsseglare som hör av sig och är intresserade, vilket är väldigt kul, säger Håkan Mann.
En stor fördel med M32 är att den bara väger 450 kg och är relativt enkelt att montera isär.
– Vi kan packa ihop en båt på två timmar och sätta den på trailer efter en vanlig bil. Man fraktar båtarna på en specialbyggd trailer som har en låda där alla tillbehör får plats. Det enda som inte får plats i den är skroven och den delbara masten, säger Håkan Mann.
Det finns fortfarande många lösa ändar som knytas ihop och det nyskapade klassförbundet arbetar dag och natt för att Cupen ska bli verklighet. Vi håller er uppdaterade.
Data M32:
Längd: 9,68 m
Bredd: 5,54 m utan vingar. 8,35 med.
Storsegel: 53,6 kvm
Gennaker: 59,5 kvm
Vikt: 475 kg 510 med rigg och utrustning.
Designer: Göran Marström/Kåre Ljung
Pris (ex skatter): Båten 139 000 Euro ex skatter och segel. Storsegel i 3DL från North: 10 200 Euro, 15 300 Euro för 3DI. Gennaker 3 300 Euro ex skatter.
Mer info: www.marstrom.com och www.m32cup.com som är under utveckling. Följ också eventet på Facebook www.facebook.com/m32cup.
Se när vi testar M32 tillsammans med matchracing-esset Torvar Mirsky.