Vill man ha en 7.5 meter lång, trailerbar segelbåt med egenskaper som en VO 70, stil som en Wally och pris under en halv miljon – då får man ta saken i egna händer. Det har Peter Keerberg gjort. Han bygger nu intressanta LIFE 7.5.
Det är en trend med små snabba segelbåtar men de flesta är rena dagseglare. LIFE 7.5 ska fungera för längre sträckor.
– Ideen till LIFE 7.5 föddes för ett antal år sedan när jag själv inte fann “en snabb, enkel, trailerbar & snygg båt med fyra kojplatser, som jag ville ha berättar Peter Keerberg.
Under 2010 och 2011 seglade han den lilla snabba Viper 640 och fick smak för segling med planande båtar och högsta prioritet med LIFE 7.5 är seglingsegenskaper som ska ge samma känsla.
Designen känns tuff och på pappret ser det ut som den har potential för bra undanvindsfart på havet. Den är 2,5 meter bred, (maxbredd för trailer) väger 850 kg och har en sänkköl på två meter med 400 kilos bulb. Det enda som känns lite märkligt för den här typen av båt är att teak i sittbrunnen är standard.
–Många av de trailerbara båtarna är “husvagnar på hjul” eller rena racers som är tomma under däck. Målbilden för LIFE 7.5 är att ta delar ur Volvo Ocean-båtarna och mixa med den rena designen hos Wally, men i fickformat till en rimlig kostnad.
Det blir knappast en lyxbåt men den ska fungera för långhelger och nattseglingar.
– Det blir komfort i klass med den gamla folkbåten, men med mer plats. Genomgående har vi valt en mycket hög nivå på material, konstruktion och all däcksutrustning, säger Peter.
Målet är att få igång en entypsklass och köra “raid” liknande race. T.ex Tour Scandinavia (NO/SE/DK), Marstrand-Skagen-Hankö-Marstrand, en kombination av inom-skärs och utom-skärs segling. Den låter väldigt lämpad för Shorthanded-racen som Jimmy Hellberg och Ulf Brändström planerar (läs artikel här).
Nu är bygget i full gång och Peter Keerberg säger att den första LIFE 7.5 kommer att segla i Göteborg i början av april.
Fakta om LIFE 7.5 från varvet:
“Båtarna byggs i Polen. Skrov, däck & inredning görs i vakuumbagad sandwich med E-glas och foam. Många varv bygger fortfarande idag med balsa som
visserligen är billigare men också mer oberäkneligt och okontrollerbart i lamineringen. Det ger ett styvt, starkt och mycket lätt skrov som paras med rejäl segelyta
på både kryss och läns. Samtliga trimtampar och skot leds i dränerade kanaler under däck vilket ger ett rent däck, utan att kompromissa på funktion. I fören sitter ett integrerat centerplacerat kolfiberpeke som seglas fullt utdraget med genneker och halvt utdraget med Code 0. För att hålla nere kostnaderna vid entypssegling har vi begränsat segeluppsättningen till, stor, fock, gennaker och code 0. Sittbrunnen kommer som standard med teakdäck och resten av däcket går att få i teak som en option.
Under däck finns fyra kojplatser och plats för ett litet kök med vask.”
LIFE kommer att finnas med två riggalternativ, mast i aluminium med dyform eller i kolfiber och rod som stående rigg.
Varianten med aluminum mast kommer att lanseras för 455 000 SEK inkl. 25% svensk moms.
Detta pris gäller de 5 först sålda båtarna, därefter kommer priset justeras uppåt något.
Skisserna ser lovande ut. En racer som ska funka att semestra med.
Bred akter, plan botten, dubbla roder och stor öppen sittbrunn. Verkar lovande för en planande racer!
Båten ska stå klar i april 2012, lovar det Göteborgsbaserade företaget.
En klar konkurrent till LIFE 7.5 är SeaScape 27 som också är under utveckling, det är en stora syster till SeaScape 18 som vann utmärkelsen Yacht of the year i specialbåtsklassen år 2010. Jämför specen:
Data: Life 7,5 SeaScape 27
Längd: 7,5m 7,99 m
Bred: 2,50 m 2,54 m
Djup 2,00/0,60 m 1,95/0,85 m
Totalvikt 850 kg 1150 kg
Ballast 400 kg 550 kg
Storsegel 28 kvm 26 kvm
Fock 15 kvm 21 kvm
Code 0 30 kvm
Gennaker 60 kvm 72 kvm
Pris ca 450 000 kr ca 500 000 kr
Mer info:
www.life-yachts.com
www.biehlmarin.com