Lagen i täten har 500 sjömil kvar till mållinjen i Abu Dhabi och det är nu den andra delsträckan i Volvo Ocean Race avgörs. Tvåan Dongfeng Race Team tar in på ledarbåten Team Brunel och kan ta en plats på prispallen för andra etappen i rad.
5 000 sjömil efter startskottet i Kapstaden är det fortfarande oerhört jämt i täten. Nederländska Team Brunel har ett litet försprång på Dongfeng Race Team som i sin tur ligger 25 sjömil före tabellettan Abu Dhabi Ocean Racing. Resten av fältet ligger cirka ett dygn efter och kampen om pallplatserna ser därför ut att stå mellan den nuvarande tättrion. Dongfeng Race Team och Team Brunel har seglat väldigt nära varandra i över två veckor.
– Det har varit tungt de senaste dagarna. Vi har seglat cirka 3000 sjömil med Brunel, det har varit jämt hela tiden och plötsligt seglade de fortare. Vi har kämpat och gjort allt för att hänga med, säger Martin Strömberg.
Kineser och fransmän
Dongfeng Race Team har varit ett stort utropstecken hittills i Volvo Ocean Race 2014-15. Förutom Martin Strömberg består laget av franska seglare och kinesiska rookies. Ett av lagets mål är att skapa en ny generation kinesiska havskappseglare och en av de två kineser som nu är ombord är 21-åringen Liu Xue (Black) som seglar sin första etapp i tävlingen någonsin.
Sinsemellan har medlemmarna i Dongfeng Race Team seglat fyra upplagor av Volvo Ocean Race tidigare. Det kan jämföras med Team Brunel och Abu Dhabi Ocean Racing som tillsammans har seglat 18 respektive 20 omgångar av tävlingen.
Team Abu Dhabi leder racet totalt men ligger nu på tredje plats. Något de inte är helt nöjda med inför entrén till sin hemmahamn.Det är inte längre samma hetta för seglarna som vid ekvatorn. Vinden är stabil från nordväst men det ser ut att bli lätta vindar under avslutningen på etappen. Målgången är nu beräknad till lördag eftermiddag och innan dess ska lagen ta sig genom Hormuzsundet och sedan vända söderut mot Abu Dhabi.
– Det kan bli lite knivigt vilket öppnar möjligheter för oss, säger Martin Strömberg. Passagen genom sundet kommer att vara avgörande och den båt som rundar udden först kommer troligen dra ifrån. Vi är laddade och det är långt ifrån över.
Längre bak i fältet ligger Team Alvimedica på fjärde plats. De har möjligheten att söka kompensation när de når Abu Dhabi eftersom de gjorde en paus i mitten av etappen för att assistera den grundsatta båten Team Vestas Wind.
Tjejerna på team SCA har ytterligare en tuff etapp men siktar på att komma tillbaka på sluttampen.Spanska MAPFRE kom sist i den första etappen. De låg i täten i mitten av den pågående delsträckan men tappade mycket på ett misslyckat vägval. Drygt 110 sjömil efter dem ligger Team SCA. Svenskbåten har chans att ta in på båtarna framför när vinden lättar och fältet komprimeras.
– Stämningen ombord saknar inte intensitet, långt ifrån. Laget jobbar dygnet runt för att få ut så mycket det går ur båten – varje 0,01 procents knop, säger Team SCA:s Onboard Reporter Corinna Halloran.
De sista båtarna väntas gå i mål på söndag.