Nu tar kinesiska staten krafttag mot piratattackerna. En kinesisk domstol har nyligen dömt en myanmaresisk piratledare till döden, två besättningsmän till livstid och tretton till långa fängelsestraff.
En kinesisk domstol har nyligen dömt en myanmaresisk piratledare till döden, två besättningsmän till livstid och tretton till långa fängelsestraff.
Beväpnade med automatvapen och knivar tog sig piratligan ombord på det Taiwanflaggade fartyget The Marine Master. Den försvarslösa besättningen rånades på sina privata värdeföremål och sattes i en livbåt som sedan lämnades åt sitt öde. Besättningsmännen återfanns tio dagar senare av ett passerande fartyg och kunde därmed bidra med information som ledde till att piraterna greps. Rättegången var den andra på kort tid.
Tidigare i år har tretton kinesiska och en indonesisk pirat dömts till döden för morden på 23 sjömän på ett kinesiskt lastfartyg. Gärningsmännen greps traditionellt på en ökänd hamnkrog. Fulla och sjungande var de lätta att gripa, enligt kinesiska källor.
I tidningen På Kryss 8/99 fanns ett reportage om de ökade piratdåden mot nöjesbåtar i Asien. Noel Choong, chef för IMB i Kuala Lumpur (International Maritim Bureau), en organisation som skapats för att hantera det internationella sjöröveriet, berättade om piraternas verksamhet och vad de internationella sjöfartsorganisationerna gör för att stoppa dessa moderna sjörövares plundringar.
Några av initiativtagarna till IMB finner vi bland de stora försäkringsbolagen. Piratdåden kostar försäkringsbolagen stora summor varje år. Med tanke på detta har IMB först och främst riktat sig på att stävja piratdåden mot handelsfartyg och större kryssningsfartyg där de största ekonomiska förlusterna finns.
Fritidsbåtar som är ingalunda är skonade från piratdåd. För pirater är överfall på fritidsbåtar en lönsam verksamhet och förenad med små risker. Risken för motstånd är liten och polisen är ofta måttligt intresserad.
Vad kommer att hända nu? Kommer vi att se en minskning av det totala antalet brott. En minskning som också sprider sig till brotten mot fritidsbåtar eller kommer det att ske en förskjutning från brott mot yrkestrafiken till de mindre riskabla brotten mot fritidsbåtar?