Folklig. Välarrangerad. Spännande. Och framför allt trevlig. Det är fyra adjektiv som återkommer när deltagarna beskriver den årliga kappseglingen Hyundai Cup i Nynäshamn. Den 30 augusti smäller det igen.
Om en vecka samlas 200 segelbåtar i alla tänkbara storlekar former i Nynäshamn och för att göra upp i Hyundai Cup. En kappsegling som har växt för varje år sedan den avgjordes för första gången för sju år sedan.
Hamnen.se har varit i kontakt med en handfull deltagare som varit med flera gånger. Alla beskriver de Hyundai Cup som en av årets verkliga höjdpunkter för att den är folklig, välarrangerad och att denna regatta inte bara handlar om att segla så snabbt som möjligt.
Proffs och amatörer
I startlistan finns allt från renodlade proffsbesättningar till kompisgäng, kolleger och familjer. Alla ska kunna vara med och för många är försnacket och eftersnacket på bryggorna i gästhamnen minst lika viktigt som det som händer på den 28 sjömil långa och strandnära banan. Pris delas ut till totalsegraren i SRS-klassen, bästa flerskrovsbåt och bästa tjejbåt för att nämna en del. Vinnaren i den första kategorin får inte mindre än en bil, närmare bestämt en Hyundai i10.
Litet speciellt, och en extra krydda för spänningens skull, är också att det är SRS-tävling med jaktstart. Den båt med lägst SRS-tal släpps sålunda först varpå den på papperet näst långsammaste båten tillåts sticka iväg. I teorin skulle sålunda alla deltagare gå i mål samtidigt vilket förstås inte är fallet i verkligheten. Men det ger en bra bild av hur båtarna ligger till under kappseglingens gång.
Omöjligt att tippa
– Det är svårt att svara på frågan om vilken båt och besättning som är favorit eller som ser starkast ut på förhand. Förra året vann Pac Man med skeppare Jimmy Hellberg i lätta vindar och det hade varken han eller någon annan räknat med eftersom lätta vindar är båtens minst starka sida, säger Henrik Söderberg som är arrangör av Hyundai Cup.