Cool, clean och kantig. Designparet Judel/Vrolik renodlar den nya segelbåtstrenden i och med samarbetet med tyska Hanse-varvet. Hanse 540e har Sverigepremiär på Scandinavian Boat Show den 8–12 november 2006.
Holländaren Rolf E Vrolijk och tysken Fietje Judel startade redan 1978 sitt designbolag Judel/Vrolik. Sedan dess har de ofta funnits i skuggan av stora namn som Bruce Farr men de har alltid konstruerat snabba tävlingsbåtar och funktionella familjebåtar.
Rolf Vrolijk är chefsdesigner för Team Alinghi i Americas Cup och har bland annat konstruerat Hanse 540e. Foto: Team Alinghi
Rolf Vrolik var chefsdesigner för vinnande Team Alinghi i Americas Cup 2003. Båten Alinghi var klart snabbare än andra Americas Cup båtar och Rolf Vrolik var en stor bidragande orsak till att Americas Cup hamnade i Europa. Rolf har fortfarande förtroende hos Team Alinghi och leder designteamet inför Amricas Cup 2007.
Designparet Judel/Vrolijk har flera stående uppdrag för bland andra Najad, Dehler och Hanse.
– Vi vill att alla skall få tillfälle att se denna skönhet, så det känns roligt att premiärvisa 540e på mässan” säger Per Witte på Bryggan i Väst i ett pressmeddelande.
Skönhet har med tycke och smak att göra. För den som har tagit till sig den nya segelbåtstrenden med raka stävar och en mer renodlad, enklare däckslayout kommer här en båt som tar den trenden ytterligare ett steg.
Självslående fock är inget nytt, men att praktiskt taget varje fall och skot är gömda i kanaler under däck gör att däckslayouten är praktiskt taget ren från tampar.
Det här är en trend som skapades av storbåtsvarvet och exklusiva Wally Yachts. Många varv har därefter hängt på och Hanse är ett av de varv som dragit den nya trenden längst. Endast fyra winschar finns på däck och detta på en båt som är drygt 16 meter lång.
Individuellt-hytt-koncept är namnet på Hanses sätt att erbjuda kunderna olika inredningsalternativ. Valmöjligheterna som är viktiga för köpare av båt i denna storleksklass finns där men varvet kan ändå hålla sig inom ramen för standardproduktion.
Båten är indelad i fyra olika områden, A, B, C och D. Inom dessa områden har kunden tre olika hytt- och planlösningsalternativ att välja mellan, förutom inom D (akterhytten) som kan fås endast i ett alternativ.
Priset är 2,8 miljoner kronor i standardutförande.