Snart tar Lennart Pukitis, Eva Furhoff och Hampus Pukitis Furhoff flyget till Grekland för de sista förberedelserna innan det är dags att påbörja hemseglingen av ”Pippi” (bilden), till Stockholm.
– Vi har sju veckors ledigt och ska segla från Preveza (38,56.92°N 020,45.86°E) i Grekland till Marseille i Frankrike, säger Eva Furhoff.
Följ familjen Pukitis Furhoffs resa på hamnen.se under sommaren!
”Pippi” (som egentligen heter ”The Event”) är en Prout Event 34 som familjen Pukitis Furhoff köpte förra året av ett äldre engelskt par som bestämt sig för att gå iland.
Under vintern har katamaren legat under ett solskyddande nät på en marina i grekiska Preveza i väntan på sommaren och färden hemåt. Vid midsommar är det dags för familjen att resa ner till Grekland och göra de sista förberedelserna innan sjösättning, som är planerad till i slutet av juni.
De har sju veckor på sig att segla till Marseille i Frankrike, där en bekant och hans besättning tar över för att ta ”Pippi” kanalvägen upp till Nederländerna, där hon ska ligga nästa vinter.
Hallå där, Eva Furhoff! Börjar du bli nervös nu?
– Ja, jag är sjukt nervös. Jag tycker att vi har tänkt igenom det mesta och förberett oss, nu har jag inte så mycket kvar att göra, bara packa och vänta – och då är det som om resfebern tar jättefart och jag går bara och försöker komma på saker vi missat och oroar mig för allt mellan himmel och jord…
Eva Furhoff.
Vad ser du mest fram emot med sommarens segling?
– Semestern. Att vara med familjen i lugn och ro. Stänga av mobilen och inte vara uppkopplad jämt. Havet, himlen, vinden. Nattsegla där det är ljumt dygnet runt. Äta gott. Se nya platser. Bada. Läsa. Inte veta vad som händer nästa dag, låta vädret styra.
Vad ser du minst fram emot?
– Oron, framför allt för vädret vid längre seglingar. Särskilt om vi har gäster ombord. Teknikkrångel. Man får väl alltid vara beredd på det – men det är så j-vla jobbigt när någon grej går sönder och man är någonstans där man inte kan få tag i reservdelar.
– Jag minns till exempel med fasa ett tillfälle när vi var helt utlämnade till en bakfull mekaniker utan verktyg i Finland…
Hampus Pukitis Furhoff och Lennart Pukitis.
Vad är kvar att göra på båten innan ni kan ge er i väg?
– Vi ska byta fall, göra de sista servicegrejerna på motorn, få en rengjord tank på plats, förhoppningsvis byta förbrukningsbatteri och samtidigt sätta in ytterligare ett batteri, förlänga ankarkättingen, montera vår Bad boy, montera vår nya livflotte och komplettera särkerhetsutrustningen. Och så kanske något mer…
Hur ser den planerade rutten ut?
– Vi tror att vi kommer gå från Preveza till Korfu, därifrån över till Italien och sedan följer vi kusten, går via Messinasundet och fortsätter norrut utmed italienska fastlandet, eventuellt går vi via Korsika till Marseille.
Klicka på kartan för en större bild. Källa: Google Maps
Hur hittade ni ”Pippi”/”The Event”?
– Vi hade bestämt oss för att vi ville ha en Prout Event 34, som vi uppfattar som en välbyggd båt, designad för långfärdssegling. Många av dem har seglat jorden runt. Vi surfade runt och hittade ett par intressanta båtar i England, men tyvärr slutade det inte med köp.
– När vi började bli desperata hittade vi ”The Event”, som låg i Grekland. Båten verkade bra, priset var okej, besiktningsmannen nöjd och semestern närmade sig med stormsteg – så vi köpte den.
Sin allra första båt köpte familjen för ungefär tio år sedan och det var med den som de lärde sig segla. Sedan dess har båtarna bytts ut några gånger och seglingarna har blivit lite längre för varje sommar – i Östersjön, Danmark och på Västkusten.
Förra sommaren seglade familjen med sin nyinköpta katamaran i Grekland och snart ger de sig alltså ut på sin hittills längsta seglats. I bakhuvudet guppar redan planer på betydligt längre färder runt, men det är en helt annan historia…
Fakta Pippi/”The Event”
Typ: Prout Event 34
Tillverkare: Prout Catamarans, Canvey Island, Storbritannien.
Byggår: 1990
Längd: 10.36 meter
Bredd: 4.8 meter
Deplacement: 4 500 kg
Motor: Yanmar 3GM 30, 27hk
Segelyta: Genua 45 m2, stor 20 m2, staysail 8,8 m2, spinnaker 74 m2.
Masthöjd: 38 fot, cirka 11,5 meter.
Utrustning: Navtex, satellittelefon (ny, bärbar variant, Inmarsat Isatphone Pro), autopilot (gammal, tveksamt hur den funkar – verkar dra mycket ström), radar, VHF, vindmätare, ekolod, Bad Boy Extreme (antenn som fångar upp signaler från trådlösa nätverk och förstärker dem).
Navigation: Vi kommer använda vår Ipad, Navionics sjökort och navigationsappen iNavX. Papperskort och vanlig gps i reserv.