Flygande seger för italien

Flygande seger för italien

Gustav Morin

I andra racet av sju mellan Artemis och Luna Rossa i Louis Vuitton Cup lyckades Svenskbåtens unge rorsman än en vinna starten. Men därefter lyfte italienarna snabbt på sina bärplan och kunde dominera hela vägen in i mål.

Direkt efter rundningen av halvvindsmärket föll båtarna av och Artemis hade problem att hålla sin båt uppe på bärplanen i den lätta vinden. Luna Rossa däremot poppade upp direkt ur vattnet och kunde utnyttja en vindby för att snabbt skaffa sig ett rejält försprång.

Vid första lärundningen var Artemis 1,22 minuter efter första. Efter 7 varv var de 2 minuter och 6 sekunder efter i mål.

Artemis är långt efter fart- och manövermässigt. De ägnar sig säkerligen lika mycket åt att experimentera och försöka hitta båtens potential som att försöka komma tillbaka i racet.

Farliga gippar
Men även om Luna Rossa är snabbare kring banan har inte heller de allt under full kontroll. Det är fortfarande gipparna som är svårast, mest spännande och framför allt farligast. Om timingen är det minsta fel mellan rorsman och vingtrimmaren så riskerar båten att dyka. Om vingen centreras för tidigt tappar den trycket och fören riktas mot botten.

En av gårdagens kommentatorer, Ken Read, med erfarenhet från flera Volvo Ocean Race- och America’s Cup-kampanjer, fick möjlighet att segla med Luna Rossa för ett par dagar sedan. Så här kommenterar han känslan när det går lite fel i en gipp:

– Det känns som att hela skutan är på väg ner. Man siktar mot botten i långt över 30 knops båtfart. Det är sugande känsla av skräck. I övrigt känns det väldigt odramatiskt så snart båten seglar uppe på bärplanen. Man känner inga vågor och båten känns nästan tyngdlös.

Tyst ombord
Något som var slående under den här matchen var tystnaden ombord på Luna Rossa. Ljudet som tv-sändningen plockar upp är fenomenalt, så det är inte där det ligger. Besättningen kommunicerar helt enkelt inte så mycket och det lilla som sägs viskas ofta då fem nyckelpersoner ombord har mic och alla ombord har örsnäcka. Alla kan alltså höra varandra oavsett hur mycket vinden viner och hur hårt vattnet sprutar i ansiktet på dem.

Båtarna är som nämnst i tidigare artiklar fullspäckade med teknik. En ball feature är reglagen på ratten som rorsman kan justera vinkeln på bärplanen med. Kanske är det dem Artemis rorsman Nathan Outterridge behöver träna på att hantera.

Läs mer rapporter på www.artemis-racing.americascup.com och på www.americascup.com.

Nästa match sänds live här under fredag kväll.

Gustav Morin

racing_bankappsegling_2013_Louis_Vuitton_Cup_Louis_Vuitton_Cup_2_AK_AC34AugustD6_3937

Kommentarer (0)

Relaterade artiklar

bildtext test

Fullspäckat seglingsmagasin

Ineos Americas Cup

Brittiska America’s Cup-laget testar gränserna…

Team New Zealand Capsize1

Nya America’s Cup-värstingen på 75 fot kapsejsar

racing_bankappsegling_2019_American_Magic_Americas_Cup_The_mule

Kapsejsning med ny båt inför America’s Cup