Denna svenska sportiga familjebåt är framtagen med fokus på fart genom ett forskningssamarbete mellan Heyman Yachts, Chalmers och SSPA.
På högsta kappseglingsnivå är det regel att designbyråer använder sig av starka datauträkningar för att komma fram till rätt utformning av skrovform, köl och roder – Computational fluid dynamics – och sen stödjer sina resultat mot tanktester – i både platt och på upprört vatten. Det är ju inte alltid som teorin stämmer helt och håller i praktiken.
Men det är inte ofta som en cruiser/racer eller för den delen en racer får den här möjligheten.
Det är mycket därför som Celeste 34 Sport har en chans att sticka ut från mängden och bli något utöver det vanliga.
Se också video när:
Hamnen.se testar Xp 33.
Hamnen.se testar Diva 34 SC.
Hamnen.se testar Fareast 31 R – extrem prestanda till pangpris!
Arcona 380 – familjeracer i högsta ligan.
Det är också glädjande att man satsat på ett singelroder istället för två, vilket många tillverkare verkar göra enbart för att det anses som trendigt och ballt. Även om det såklart finns aspekter där det är en fördel.
– Utlovad vikt på 3 000 kg.
– Vattenballast.
– Maffigt peke.
– Kolfibermast.
– Eldrift.
– Rorkult istället för ratt.
Som jämförelse kan vi säga att Dehler 34 uppges ha en matchvikt på mellan 5 450 till 5 950 kg, Diva 34 SC ska väga 4 550 – 4 950 kg och Xp 33 4 300 kg.
Att få ner en modern kölbåt med någon sorts inredning kring 3 000 kg är alltså ytterst intressant. Enda motsvarigheten vi på redaktionen kan komma på är Bergström och Ridders 38-fotare som i många år sågs som en ful ankunge men som i Båtfeberbloggaren Jimmy Hellbergs händer fått ordentlig fart senaste åren. Den väger 2 950 kg.
Celeste 34 Sport | |
Längd LOA: | 10,45 m |
Längd vattenlinje: | 9,94 m |
Bredd: | 3,49 m |
Djupgående: | 2,23 m |
Vikt: | 3 000 kg |
Vattenballast: | 400 liter per sida |
Storsegel: | 40,8 kvm |
Fock (rulle under däck): | 32,6 kvm |
Gennaker: | 132 kvm |
Code 0: | 55 kvm |
Mer info: | heymanyachts.com |
Se videon Hamnen.se testar Xp 33.
Se videon när Hamnen.se testar Diva 34 SC.
Här följer en pressrelease om Celeste 34 Sport:
“Den första segelbåten som fötts ur ett forskningssamarbete mellan Heyman Yachts, Chalmers och SSPA sjösätts i sommar. Forskningen handlar om vilka skrovformer som är snabbast.
– Egentligen började vi det här samarbetet med Chalmers redan 2004, med en studie som jämförde två segelbåtar, en konventionell som de såg ut då, och en med ett skrov som vi hade utvecklat. Det var en markant skillnad i fart, säger Gabriel Heyman.
Men med massor av datorkraft kan man idag studera i detalj hur segelbåtar hanterar verkliga förhållanden – i vågor. Så under 2015 och 2016 gjorde man två fördjupade studier, med både datorsimuleringar och tanktester.
Såhär kan simuleringarna ut.
– Resultaten är intressanta och hela forskningen är ny, vi hittar inga användbara referenser i internationell forskning. Jag ville se hur båtar med olika form på förskeppet beter sig, där finns skillnader och vi har kunnat ta ytterligare ett litet steg framåt i vårt designarbete, säger Gabriel Heyman.
Celeste 34 Sport är på ytan en ganska enkel och tidlös design. Några detaljer skvallrar om att det kanske inte är någon alldeles vanlig konstruktion – vecket i akterspegeln, det skarpa förskeppet och några detaljer under vattenlinjen.
Kunden, Torbjörn Hurtig, ville ha en båt med fokus på fart, men utan hänsyn till mätregler. Den skulle dessutom fungera för semestersegling med familjen. Vikten skulle vara högst 3 ton, både för att ge en enkel hantering och för att få en snabb båt på öppna bogar.
Utmaningen var att hitta en effektiv och snabb båt med riktigt låg vikt. Han tittade på allting som fanns på marknaden. Och hittade ingenting.
– Det var naturligt att vända sig till Heyman Yachts för att beställa en såpass annorlunda båt. De är ovanliga med inriktning på forskning och nya lösningar. Jag har kappseglat en del tidigare och kommit med en del förslag, och det har tagits väl om hand, säger Torbjörn Hurtig.
Den nya 34-fotaren kommer att ha en enkel men funktionell inredning. Det som inte behöver finnas permanent i båten kan lyftas ut. Garderoberna t ex är i form av väskor som hängs upp i akterhytterna.
Kylboxen tas med hemifrån laddad och placeras i sin låda under navigationsbordet.
Båten har en elmotor och batterikapacitet som ger en räckvidd på upp till 40 sjömil.
Hela interiören är i sandwich och är en bärande del av konstruktionen. Det är en rätt avancerad byggmetod, men med enkla och okomplicerade materialval. En första prototyp till båten byggs nu av Johan Berggren, som är en av de mest erfarna på avancerade kompositbyggen i Sverige.
– Det ska bli väldigt spännande att se hur båten seglar jämfört med alla nya båtar i denna storleksklassen, J/99, Diva 34, Sun Fast 3300 mfl, säger Torbjörn Hurtig.”