Den säljs för under 500 000 kronor, ger konkurrenskraftig bankappsegling, klarar över 20 knop och är perfekt för havskappsegling. Hamnen.se intervjuar främsta profilerna och visar när redaktionen seglade båttypen i Sandhamn Race Week samt vann Gotland Runt 2010.
Farr 3o-klassen har varit riktigt stor i Sydeuropa med kända kappseglingen Tour de France (Tour de France à la Voile) som höjdpunkt varje år. Det är en av Frankrikes tuffaste kappseglingar där 1 000 sjömil avverkas och man varvar havsrace med vanliga bankappseglingar.
Efter 11 år byts nu båten ut till en nydesignad modell. Fina kappseglingsutrustade Farr 30or till låga priser har kommit ut på marknaden vilket gör det möjligt för Sverige att skapa en rejäl modern “storbåtsfleet” i Farr 30.
– Den är verkligen perfekt för skandinaviska förhållanden då den är lättdriven och snabb i lätta vindar men samtidigt fantastiskt kul i hård vind. Och det är väldigt billigt, relativt sett, att driva ett team, säger Patrick Lindblom, ordförande i Farr 30-förbundet och rorsman i Team Orca som kom femma på VM i franska Hyères i höstas.
Farr 30 är en entypsklass vilket gör att alla seglar på samma villkor.
Maxvikt för besättningen är 525 kg och de flesta seglar med 6–7 man.
– Jag har alltid tittat på videos och drömt om de större klasserna i Medelhavet, GP42 och Tp 52 med flera. Farr 30 levererar en liknande känsla för en bråkdel av pengarna. Den är en liten storbåt helt enkelt, säger Patrick Lindblom.
I nuläget finns 11 svenska båtar som också kommer att kappsegla aktivt. Men förbundet samarbetar med flera närliggande länder. Det finns tre i Norge, tre i Tyskland och fem i S:t Petersburg.
– Minst en från varje land kommer att kappsegla med oss i sommar, säger Henrik Sund, trimmer på Team Orca.
Förbundent arbetar för att fler båtar ska hitta till Sverige och i England, Frankrike och USA finns många båtar till salu för 350 000 kr till 550 000 kr. De är trailerbara och därmed enkla att hämta hem.
Hamnen.se-redaktionen vann Gotland Runt 2010 med en Farr 30.
– Att den är trailerbar ökar möjligheterna enormt för att skapa en konkurrenskraftig klass här i norden. Det är bara att packa alla prylar man behöver i båten, lyfta upp den på trailern och bränna iväg. Väl framme tar det oftast bara två till tre timmar innan vi är riggade och klara, säger Martin Strandberg, tidigare OS- och America’s Cup-seglare som nu är rorsman i Team Farrbarr II.
Martin var också med ombord på Team Orca under VM och fick blodad tand.
– Den är fantastiskt kul att segla. Den är extremt känslig på trim och väldigt fysiskt. Det lönar sig verkligen att burka några centimeter mer än konkurrenten, säger Strandberg exalterat.
Tidigare OS- och Americ’s Cup-seglaren Martin Strandberg satsar på Farr 30.
Till skillnad från de flesta andra båtar i svenska vatten är Farr 30 ingen kompromiss. Den är ingen “cruiser/racer”. Här finns inget onödigt, allt är extremt spartanskt men funktionellt, lätt och tåligt.
Under Gotland Runt upplevde vi de flesta förhållanden och visst är den härligast att segla för undanvind i hård vind. Det sägs att någon loggat 28 knops båtfart!
Då är båten som en jolle och reagerar på minsta roderrörelse och dyker direkt om inte alla hänger så långt akterut det går.
Mer vanligt under sommarmånaderna i Sverige är ju att det råder lättvind. Och under Gotland runt var det nog i de förhållandena vi utmärkte oss mest. Den är så lättdriven att den hänger med betydligt större båtar och fortsätter att glida när de stannar upp. I fyra knops vind (2m/s) kan man kryssa i fyra knops fart och i åtta knops vind är det fullt tryck i båten.
Farr 30 är smidig och livlig. På hård halvvind och slör är den svårslagen.
Farr 30 OD är byggd i E-glass och epoxi, kölbladet är av stål med en L-formad blybulb. Kölen väger ca 930 kg och det totala deplacementet är på ca 2063 kg. Masten är byggd i kolfiber (bom i alu) med rodrigg och dubbla svepta spridare. Masttoppshissad spinnaker och val mellan symmetriska eller asymmetriska segel garanterar hög fart oavsett vindvinkel medan fraktionshissad spinnaker kan väljas för branta reachingbogar eller när det blåser så mycket att masttoppshissat blir för mycket.
På hård undanvind måste alla hänga ut i aktern för att fören inte ska dyka.
http://www.youtube.com/watch?v=6kl5LgGvZYM
Här är en klassisk Farr 30-video som visar vad den går för i hårdvind.
De stora racen i Sverige för Farr 30 år 2011 blir:Lidingö Runt: 14-15 maj.
Sandhamn Race Week 2-4 juli.
Hyundai Cup 27-28 aug.
Kdy Autumn regatta 8-9 okt.