För svenska Arcona yachts har 2013 varit ett bra år. För att vara exakt har de sålt åtta stycken av modellen 410, fyra 430 och två 340.
Av de siffrorna att döma kan man kanske tycka att det vore naturligt att satsa på ytterligare en större modell.
– Ja, det kommer att komma ytterligare en större modell men vi håller på den till år 2015 och börjar istället med 380. Det är ett glapp som vi har känt att vi måste fylla, berättar Torgny Jansson, vd på Arcona Yachts.
Köpglappet
Glappet är mellan 340 och 410 och Torgny menar att han faktiskt förlorat kunder till andra märken. Det handlar om seglare som blivit äldre och vill byta till en lite mindre båt.
– Det finns ingen anledningen att segla omkring med ett hotell efter att barnen flyttat ut och bara är med någon gång ibland. Nya 380-modellen passar perfekt in då. Det är fortfarande en stor och rymlig båt men den är lite lättare och därmed enklare att hantera än sina storasystrar.
Arcona är kända som traditionella men moderna båtar med stiliga linjer och påkostat inre. Lite som en sportig Hallberg-Rassy.
Arcona 380 kommer att följa samma stil som sina föregångare.
Stäven är rak, rattarna är två och segelytan väl tilltagen. De bygger med vinylester istället för polyester och har ingen innerliner, allt för att hålla vikten nere. Men den lilla viktbesparingen de gjort på den fronten väger de upp med en påkostad träinredning.
Båten kommer liksom 340 och 410 att byggas på Ösel med vacuuminjicering av skrov och däck. Inredningen byggs i mahogny.
Arcona 380 är ingen lättviktare men går ändå under kategorin racer/cruiser. Fart ska man uppnå genom modernt skrov och köl och mycket segelyta. Storen är rejält tilltagen och istället för genua satsar man på fock, allt för att göra seglingen enklare.
– Vår ledstjärna är att skapa ett modernt skrov och en modern kölprofil. Och visst har det hänt något. Jämför man 340-modellen som kom år 2008 med gamla Arcona 400 så är 340 en snabbare båt som bland annat haft kortare seglat tid på Åf Offshore Race.
Praktiskt lagd
För ett otränat öga är nya 380 väldigt lik tidigare Arconamodeller. Vi frågar vd Torgny Jansson varför han och konstruktören Stefan Qviberg inte tar ut svängarna mer.
– Det är ju upp till var och en att tycka till om hur en modern och innovativ design ser ut. Jag är praktiskt lagd och skulle aldrig göra något bara för att sticka ut från mängden, säger han.
Många moderna segelbåtar utger sig ofta för att vara snabbare än vad de är med gimmicks som till exempel slag i sidorna, så kallade chines, som på Imoca 60 och VO70. Men i praktiken är de slöa familjebåtar.
Hur tänker ni kring raka stävar?
– Jag har vant mig och tycker att det är aggressivt och tufft, samtidigt som jag vill utnyttja hela vattenlinjelängden för fart och maximera innerutrymmena. När 400:an kom tyckte vi att stäven kändes väldigt rak men nu känns den nästan gammalmodigt sluttande.
Är det inte bökigt med rakt stäv i den svenska skärgården?
Alla som inte har en båt med rak stäv undrar över det. Alla vi som jobbar på Arcona är aktiva seglare och vi går in i samma vikar som vi alltid gjort. Visst är en gammal Omega 42 smidigare att kliva iland från men med en rejäl stävstege är det aldrig ett problem.
Rymligt under däck
Under däck får man välja mellan två eller tre hytter. Oavsett finns en stor toa och ett rejält duschutrymme, navigationsplats och rymligt pentry.
– I korta ordalag kan man säga att båten är väldigt rymlig. Linjerna är rakare än på till exempel gamla 400-modellen och tack vare det är innerutrymmena faktiskt större på 380:an, avslutar Torgny.
Första båten kommer att visas i februari eller mars och sju båtar kommer att byggas till sommaren.
Se videon när Hamnen.se testar Arcona 380!
Teknisk fakta Arcona 380:
Längd: 11,28 m
Bredd 3,80 m
Vikt 6 850 kg varav 2400 kg i kölen
Djup 2,10 m
Segelyta: 86,5 kvm
Pris: 2 437 500 kr. Ex segel och instrument.
Mer info: www.arconayachts.se.