Han vann America’s Cup med Oracles 72-fotare och har sedan dess seglat flygande AC 45.
Nu har han testat Gunboat G4 och rapporterar här till Hamnen.se.
Shannon Falcone har livnärt sig på att segla America’s Cup och Volvo Ocean Race i hela sitt yrkesliv. Han klev nyligen av Luna Rossa/Pradas flygande testplattform på 45 fot för att få en åktur på världens snabbaste cruisingkatamaran.
De foilande AC 45-båtarna är finstämda fartinstrument som kräver stor precision i vågor och vind.
Foto: Carlo Borlenghi.
Hamnen.se ringer till Antigua där Shannon vuxit upp och nu har landat efter sin testtur på Gunboats värsting.
Shannon var med under de första provturerna. Trots hög sjö loggade båten direkt över 30 knop för halvvind.
Foto: Rachel Jaspersen / Ocean Images
Hur kändes båten?
– Förvånansvärt bra! Den är väldigt stabil och mycket enklare att flyga än AC 45:orna. I jämförelse finns inte så mycket att reglera och den har mycket bredare bärplan vilket borgar för lugnare och stabilare gång, inte minst i hög sjö. Vi seglade i riktigt stora vågor utanför St Martin och det gick superbra. Vi hade nog inte ens gått ut i de förhållandena med en Americas Cup 45. Ta då också i betraktning att detta var en av de första gångerna som Gunboat G4 seglade!
En stor skillnad är kort och gott att AC 45:orna är mycket svårare att segla.
– Det finns så mycket mer att trimma på AC 45:orna. Deras bärplan är annorlunda. Bland annat är de inte alls lika bäriga vilket gör dem känsligare men också snabbare. Upp till 20 procent snabbare tror jag. Men risken är enormt mycket större. De gör att båten flyger högre och i toppfart är risken ganska stor att de lyfter över ytan vilket gör att man tappar allt lyftkraft och kraschar. Det kan gå riktigt illa. Inte minst om det är stora vågor.
Shannons tidigare arbetsplats ombord på Oracles AC72 som vann senaste upplagan av America’s Cup.
Shannon är på det stora hela väldigt imponerad över båten och klurar mest på hur han ska få tillgång till en. Men när jag pressar honom lite finns det några saker han inte gillar.
– Storskotssystemet. Det är alldeles för långsamt.
Som ni kan se i videon ovan sitter rorsman och trampar hela tiden innan start. Det är för att han vill skota segelet.
Skotet styrs nämligen med hydraulik och för att det ska fungera måste man trampa upp trycket. Precis som på AC-båtarna, alltså, förutom att man använder benen istället för att ha en dedikerad så kallad grinder som står och vevar vid en piedestal.
– Men mest störande är det att segla runt med vanliga segel istället för en vinge. Det går inte att justera kraften alls på samma sätt. Seglens form blir för bukig och ytan för stor direkt när båten lyfter från ytan och upp på sina foils. Till exempel så fladdrar i princip halva focken så snart man lyft. Det är bara motstånd.
Samtidigt så instämmer Shannon i att det skulle vara opraktiskt med en vinge på andra sätt och vi kan bara konstatera att det är svårt att designa segel som fungerar i båtfarter från 5 till 40 knop.
Läs mer och se bilder på Gunboat G4.