Hamnen.se intervjuar Sjöpolisen och tullen om läget. Det är illa. Men allt är inte nattsvart.
Hamnen.se tvingas tyvärr ofta rapportera om ett förvärrat läge när det gäller stölder av båtmotorer. Nu är det dags igen. Och vi kan konstatera att väldigt lite har hänt på åtgärdsfronten sedan vi gjorde en reportage-insats i ämnet för sju år sedan. Mer om det i slutet av artikeln.
Polisen och försäkringsbolagen rapporterar nu om en ökning på 19 procent hittills i år och hösten är som bekant motortjuvarnas julafton.
I Stockholms-trakten är läget klart förvärrat.
Rino Carlsson, sjöpolis.
Mycket pekar alltså på att vi är mitt uppe i den värsta stöldvågen någonsin.
I skrivande stund, när vi avslutar samtalet med Rino Carlsson, polisens nationella samordnare för sjörelaterade tillgrepp, så har siffran hunnit rinna iväg till 1 845 stulna utombordare hittills i år.
– Det är ingen stor ökning, snarare en minskning om man ser till hela landet. Men i Stockholmstrakten är läget klart förvärrat, säger Rino Carlsson.
När det gäller tillvägagångssätt noteras inga stora förändringar från tidigare år. Fortfarande handlar det om ligor som är fullblodsproffs. De monterar loss och transporterar bort motorerna på ett ofattbart effektivt sätt.
Rino Carlsson arbetar som sjöpolis i Stockholm. Han vittnar om ett förvärrat läge.
Det är alltså inte tal om impulshandlingar utan tvärt om. Stölderna är noggrant planerade och organiserade av kriminella ligor som verkligen kan sin sak.
Mot detta står Kustbevakningen, Polisen och Tullverket varav den senare är helt bakbunden genom att inte ha befogenheter att kontrollera gods som förs ut ur landet.
I praktiken innebär det att man står maktlös även om uppenbart stulna snurror ligger travade på ett lastbilsflak på väg utomlands.
Allt är inte nattsvart.
Men allt är inte nattsvart. I februari nästa år förväntas Tullen, Kustbevakningen och Polisen lämna in en rapport om hur de ska kunna bli mer effektiva när det gäller att förhindra stölder av bland annat utombordare.
En rimlig gissning är att utökade befogenheter åt Tullverket är ett av förslagen. Men varken polisen, Kustbevakningen eller Tullen kan kommentera det ännu.
– Bara att det är en lång lista med förslag på effektiviseringar, avslutar Tomas Karlsson, sakkunnig på Tullverket.
Vi på Hamnen.se kan konstatera att det inte har hänt särskilt mycket sedan vi gjorde en reportageserie i ämnet för sju år sedan. Alla inblandade säger samma saker då som nu.