För fjärde året i rad ägde Träbåtsfestivalen rum i Skärhamn den 3–4 juli. Ett sextiotal båtar samlades, ungefär lika många som 2009 men jag tycker att årets båtar är ännu vackrare. Några riktigt udda, bland annat en nyrenoverad Ljungströmskryssare. Det doftade fernissa och linolja och i bakgrunden dunkade en tändkulemotor. Ljudet finns på cd så att man kan lyssna hela året?
Många plastbåtsägare tycker att det är jobbigt med träbåt, något som deltagarna på Träbåtsfestivalen har svårt att förstå.
”Det är inte mycket jobbigare med träbåt än plastbåt och jag lackar hellre än polerar gelcoat” – sa en ägare av ett mahognysmycke. -”Dessutom är det en kulturgärning.”
Träbåtsfestivalen har arrangerats i 16 år, de fyra senaste i Skärhamn. Enligt Båtbranschens Riksförbund är 10% av landets båtbestånd byggda i trä. Här är några bilder:
Mats Snickare på Tjörn är mästare på att återställa gamla klenoder i bättre än ursprungligt nyskick. Petterssonbåten Lady in red från 1911 är ett exempel liksom alla Solöbåtar som har fått nytt liv på varvet.
En Solö Ruff från 1960. Till salu för 300 000:-
Bea, en Runabout. Det som man tror är ruff är motorrum, under luckan i aktern ligger en rejäl bensintank, däremellan fyra sittplatser.
Anders Lidqvists Electra var med 2009 också men har i år fått en mer tidsenlig motor.
Två kostrar, en K25:a och en K32:a, vackra och välseglande. Det kan påpekas att det var en K32 som vann Tjörn Runt 2009, dock inte den på bilden.
När Ljungströmskryssare lanserades var det nog nästan 100 år för tidigt. den geniala riggen blev aldrig någon succé. Det kanske den hade blivit idag.
Foto: Åke Fredriksson