Konjunkturen må vara svajig men intresset för båtar är på topp och det kommer ständigt nya båtmodeller. Vi har plockat ut några guldkorn på motorbåtsfronten från båtmässan Allt på sjön i Gustavsberg.
Vi har tidigare skrivit om Delphias nya motorbåt 1350 Escape. På mässan ställde de ut lillasystern 1050 Escape som bygger på samma koncept, vilket kort och gott är – stora utrymmen, liten motor och låga kostnader.
Bäst passar den för gång i kanaler, sjöar eller i kustnära vatten. Utställningsexemplaret hade sparsam utrustning och inget trä ombord. Motorn var på 85 hk istället för 50 hk som är standard.
Försäljaren menar att det är helt onödigt att ha större motor än standard, “den tuffar på i bra takt oavsett” sades det. Priset var strax över en miljon kr på mässan.
Känslan är att man får mycket båt för pengarna – om man står ut med att åka motorbåt i segelbåtstempo. Vi ser fram emot test inom kort.
Enkelt men rymligt, här tillåts man bo i båten i långa perioder.
Stora öppna ytor och rejäla skarndäck. Det går att köpa dynor och förvandla rufftaket till solbädd.
Intresset för aluminiumbåtar verkar öka år för år. Nyheten Alukin 750 Sport kommer från Norrtälje och är en av de mer hårdföra modellerna. Den har en 250 hk Evinrude monterad och går i över 40 knop. Priset är vanligtvis 753 000 kr. Nu kränger de demoexet för 627 000 kr. Data: Längd 7,5 m, bredd 2,34 m, vikt 1 150 utan motor.
Quicksilver Activ 675 är en dagturs- och badbåt i dess rätta bemärkelse. Här kan tre personer åla runt på mjuka dynor på ett upphöjt fördäck och tycker man inte om salt i håret finns en färskvattendusch som standard.
Båten är bred och stadig och tre kan sitta behagligt under gång i aktern. För dem som inte är klaustrofobiskt lagda finns två kojplatster under styrkonsolen. Data: Längd 6,5 m, bredd 2,55 m, vikt 1 200 kg utan motor, lastkapacitet 8 personer. Pris med 150 hk Mercury Optimax 385 000 kr.
Den ser ut som en flodsvävare från Florida men är en hårdhudad hydrokopter som heter Arctic Amphibian 300 PE. Överbyggnaden kräver att man har både mössa och ansiktsmask vintertid men det går att få en hytt monterad.
Motorn kommer från en Toyota Lexus (oklart från vilken årsmodell) och är på ca 250 hk. Det går också att få en Chevamotor på 450 hk. Farkosten styrs med vindroder bakom propellern och toppfarten är ca 55 knop på vatten. På is har tillverkaren inte vågat testa maxfart eftersom det inte finns något effektivt bromssystem. Det som skiljer Arctic från andra hydrokoptrar sägs vara att sittplattformen är fjädrad.
Tejst heter skapelsen till vänster som är en modern variant av en E-Kanot. Den seglas av en person och sägs ha fina lättvindsegenskaper. Låg vikt, förhållandevis djupt centerbord och lång vattenlinje borde ju borga för detta. Tack vare att centerbordet är uppfällbart lämpar den sig perfekt för äventyrliga skärgårdsseglingar då man kan glida in i grunda vikar. Längd 6 m, bredd, 1,50, djup 0,16–1,29 m. Pris 305 000 kr. Mer info här.
En ny stabil kabinbåt från Benetau – Antares 880 som borde passa bra för dem som vill idka båtliv oavsett väder. När solen skiner sitter man i den trevliga och breda aktern med bord och soffa eller så kråmar man sig på mjuka soldynor på fördäck. Inne finns också fina utrymmen för både middag och övernattning. Lite av en allt-i-ett-båt alltså. Några fartsiffror har inte synts till men skrovet är helt nytt och har ett kraftigt steg som borde borga för hyfsat låg bränsleförbrukning. Längd 8,78 m, bredd, 2,98 m, Vikt 2 800 kg, kojplatser 4. Pris med Suzuki 225 hk är 972 600 kr.
Franska Benetau har börjat tillverka fina små daycruisers och den här 6,5 meters modellen kallad Flyer 650 Cabrio känns het. Den har bra sittplatser och smart utformad sittbrunn för social samvaro och fin gång ner mot badplattformarna i aktern. Pris med 175 hk Suzuki är 489 500 kr. Längd 6,15 m, bredd 2,44 m, Max hk 200.
Busters uppgradering av sin största modell Magnum heter CC Pro och är ämnad för tufft året-runt-bruk. Den ser knappast ut som en fartbåt men med 225 hk sägs den nå farter på 50 knop. Med sin bottenvinkel på 20 grader ska den gå snålt och man kan förmoda någorlunda behagligt även i tuffare sjö.
Förarplatsen är bra utformad med rejält vindskydd. Med dörrarna utfällda borde även passagerarna slippa stor del av fartvinden. Känslan är robust arbetsbåt som ger bra skydd och känns trygg (åtminstone stillaliggande i hamn) tack vare sina höga fribord. Den har också flera stora och smart utformade stuvfack.
Men jämfört med några konkurrenter som riktar sig åt yrkesfolk, såsom Alukin, Anytec och Arronet känns Bustern inte riktigt lika robust. Så som en (självklart jävig) varvsarbetare från Anytec formulerade saken “om man spark på en Buster blir det en bula, om man spark på en Anytec blir det lasarettet”.