Hamnen.se intervjuar en av Sveriges mest erfarna sjöräddare som tycker att det vore bra med lite extra kunskap hos många båtmänniskor.
“Vi gör det mycket och vi gör det bra – färdas på sjön i fritidsbåt alltså. Men det finns ju alltid utrymme till förbättring.”
Ungefär så beskriver Mikael Hinnerson, sjöräddare på Sjöräddningssällskapet (SSRS) sedan 21 år, båtfolket i Sverige. Han har med andra ord sett otaliga snitsiga manövrar och pinsamma blunders genom åren och här är några tips som kan spara liv, pengar, trassel och besvär.
Det som ställer till problem på sjön oftast småsaker som lätt hade kunnat undvikas eller avhjälpas med god planering.
– Många gånger tvingas SSRS rycka ut lite i onödan kan jag tycka. Det är synd om de ska behöva vänta in vår hjälp bara för saker som bränslestopp, igensatt bränslefilter eller vattenavskiljare, säger Mikael Hinnerson.
Han fortsätter:
– Om alla bara kunde tänka på att kolla det mest grundläggande innan man sticker ut så skulle det spara massor av besvär både för oss och den som råkar ut för motorstopp. Viktigt är också att kolla att motorn får kylvatten.
Sjöräddningssällskapet är alltid redo att rycka ut och hjälpa människor i nöd. Men vissa utryckningar hade kunnat undvikas. Foto: Mats Ryde.
– Ett annat tips är att har rätt grejer med sig ombord. Om man får motorstopp är ett rejält ankare guld värt som hindrar båten från att driva upp på elaka klippor eller in i en tungt trafikerad farled.
– Sedan, gällande motorstopp, så bör man ta några djupa andetag och göra en lägesbedömning om motorn skulle dö. Finns det risk att man driver mot något farligt så är det förstås läge att fälla ankaret omedelbart.
Många gånger tvingas SSRS rycka ut lite i onödan.
Mikael Hinnerson, Sjöräddningssällskapet.
– Men om ankaret sedan fäster eller om man inte ser ut att driva mot något farligt, så vore det önskvärt om var och en kunde göra en egen enkel felsökning innan man kallar på hjälp.
– Ofta är orsaken något så enkelt som dödmansgreppet, att reglaget inte är i friläge vid startförsök eller att man måste ta till reservdunken.
– Sist men inte minst bör man planera för oförutsedda händelser innan man ger sig iväg. Om någonting händer så kanske den tänkta dagsturen blir mer än bara en dagstur. Då vill det till att man har extra proviant, en filt och en vattenskyddad mobiltelefon med väl laddat batteri, avslutar Mikael Hinnerson.
Mikael Hinnerson är sjösäkerhetsledare och har arbetat med sjöräddning i 21 år.
Nedan följer två cheklistor där vi utelämnar självklarheter som flytväst och sjökort och fokuserar på sådant som ofta glöms bort.
Checklista enkel felsökning
Bränsle?
Kylvatten?
Dödmansgrepp?
Reglage i friläge?
Luftskruv? (äldre småsnurror)
Checklista packning
Reservbränsle
Ankare
Vattensyddad och välladdad mobiltelefon (laddarsladd, reservbatteri)
Reservproviant
Färskvatten
Varma (regn)klädesplagg
Filt