Det finns en del saker som båtfolket kan bli bättre på – speciellt en sak.
Hamnen.se har pratat med sjöpolisen.
Båtfolket är över lag ett kunnigt släkte. Fattas bara när Sverige är ett av världens absolut mest fritidsbåt-täta länder med en lång historia som växte på bred front i samband med plastbåtens inträde i början av 60-talet.
Den stora massan är mån om att sköta sig och sitt och följa regler och lagar. Men så finns det områden som inte nödvändigtvis är reglerade och där vi kan bli bättre.
Det vet Rino Carlsson som varit sjöpolis i 22 år och haft täta kontakter med båtfolket ute till sjöss.
Jag vill uppmana båtfolket att inte ta för mycket hänsyn.
Rino Carlsson, polis
– Båtfolket är över lag väldigt trevliga och det blir många glada vinkningar och tummar upp där ute till sjöss, även efter att vi har tvingats skriva ut böter, säger Rino Carlsson.
Men?
– Det finns ett område som många båtmänniskor kan jobba lite på och det är de svall de drar upp i trånga passager, gästhamnar och där svall kan ställa till oreda och besvär.
– Vi ser allt för ofta hur motorbåtar kör med nosen i vädret, gräver ner akterskeppet och drar upp enorma svall som ställer till ett helsike för omgivningen. Det finns sällan några onda avsikter i detta beteende. De är bara aningslösa och tänker inte på hur mycket svall de drar upp och vad det ställer till.
Rino Carlsson har arbetat som sjöpolis i 22 år.
– Inte sällan ser vi också hur folk ställer till för sig själva genom att dra av på gasen för sent i en hamn eller liknande. När de väl saktar ner får de smaka på sin egen medicin när de är framme vid bryggan och ibland fattar de inte ens då var vågorna kom ifrån.
– Så ett tips är att slänga en blick över axeln ibland när man kör motorbåt, säger Rino Carlsson.
Apropå detta tipsar han också om en annan beprövad metod:
– Det handlar om det som vi kallar för ”att släppa häckvågen”. Enkelt beskrivet går det ut på att drar av på gasen ända ner till två knop i god tid. Väl där nere i krypfart gör man en konstpaus på ett par sekunder innan man gasar upp båten till deplacementfart igen. Då slipper man dra svall.
Fler tips?
– Ja, fast då gäller det möten i farleder och att många måste bli bättre på att hålla styrbord i farleder. Det är inte bara irriterande utan ibland också skrämmande hur båtar vinglar över på fel sida.
Sjöpolisen har flera olika flytetyg. Här en RIB god för 50 knop.
Vad gör ni då?
– Det är inte så mycket att göra men ibland håller vi en provocerande kollisionskurs för att få den andra båten att förstå att han ska dra sig mot styrbord. Det är förstås speciellt viktigt i mörker eller på annat sätt nedsatt sikt.
Men segelbåtarna då?
– Där är läget ett annat och då hjälper bara ökad förståelse mellan motor- och segelbåtsfolk. Jag skulle dock önska att vissa seglare tar ner seglen och/eller stöttar med motorn när det blir trångt och inte försöker kryssa bara för att de kan.
Hur står det till med båtfolkets kunskap eller okunskap när det gäller väjningsreglerna?
– Det är nog bra eftersom jag aldrig har upplevt det som ett stort problem. Men när vi ändå är inne på ämnet så vill jag uppmana båtfolket att inte ta för mycket hänsyn.
För mycket hänsyn?
– Jag menar att man ska hålla på sin rätt och inte väja om man har rätt till väg. Då kan det bli missförstånd och krock ändå.
– Att försöka väja för allt och alla bara för att man inte kan väjningsreglerna är med andra ord en dålig idé. Bättre då att bara dra av på farten utan att börja gira åt något håll om man är osäker.
– Det är några tips på vägen som skulle göra båtlivet ännu trevligare.
– Summan är ändå, som sagt, att båtfolket över lag är ett trevligt och kunnigt släkte som sköter sig väl, avslutar Rino Carlsson.