Peter Norlin 1941–2012

Peter Norlin 1941–2012

Gustav Morin

Peter Norlin.Ett av de största namnen i svensk segling, yachtkonstruktören Peter Norlin, har gått ur tiden. Peter avled i cancer den 13 december. Han blev 71 år gammal.
Här berättar Sveriges främsta seglingsförfattare, Bengt Jörnstedt, om “Sveriges mest framgångsrika konstruktör”.

Här är några av Norlins mest framgångsrika båtar. Scampi, Express, Omega 42 och Cumulus. 

Peter slog igenom som konstruktör 1969. Grunden för hans framgångar lades av en lång rad snabba havskryssare, men hans karriär präglades av en enastående bredd. Peter ritade allt från 2,4, Albin Express, skärgårds- & kustkryssare till svenska utmanare i Whitbread Round The World Race (1981) och America’s Cup (1992).

Peter växte upp i Saltsjö Duvnäs, seglade med föräldrarna i skärgården och tävlade som junior i Måsungeklubbens kappseglingar nere i viken. 1960-talet ägnades åt havskappsegling med kompisarna på 28-fotaren Fingal. De var oerhört segerrika, men Peter ville skapa något snabbare. Han funderade, jämförde äldre och nyare skrov, täljde på en liten modell. När en god vän ville ha en rymlig familjebåt fick Peter förtroendet att rita den.
Båten döptes till Scampi.

Vid seglingarna om Half Ton Cup i Sandhamn i augusti 1969 kom den stora skrällen – Peters hembyggda 30-fotare utklassade hela den internationella eliten. Scampi verkade dansa fram i vågorna och konkurrenterna var chanslösa.

Det var ett genombrott som genljöd i seglarvärlden. I ett slag var Peter Norlin hyllad yacht designer. Och så fortsatte det. Scampis fleråriga dominans var inget ”one-shot”. Peter utvecklade nya vinnande koncept. Hans ”A-serie” – Accent, Amoress, Agnes – var i topp i Europa och USA kring mitten av 70-talet.

1981 kom suveräna ¾-tonnaren Profilen, byggd i aluminiumprofiler. Året efter var 40-fotaren Big Foot en hårsmån från seger när 45 båtar av världsklass tävlade om Sardinia Cup i Medelhavet. I 6-metersklassen ritade och seglade Peter flera av de snabbaste båtarna under 80- och 90-talet. Vackra linjer präglade alla hans skapelser.

För cruisingseglarna är det förstås Peters serietillverkade familjebåtar som betytt mest: Scampi, Accent, Albin 78, Cumulus och Stratus, för att nämna några av storsäljarna från Albin Marin. Andra exempel är de finskbyggda Avance-båtarna; kustkryssaren Omega 42 som blev en klassiker; de större, eleganta båtarna från Sweden Yachts som alla var av Peters design och byggdes fram till våra dagar.

Över tiotusen båtar blev det, alla med den utmärkande ”Norlin-känslan”; de goda kryssegenskaperna, med perfekt balans och mjuk gång i sjön – det som gör seglingen lustfylld.

Ingen svensk konstruktör har nått Peters samlade framgångar. Hans namn blev respekterat ute i världen. När en ny America’s Cup-klass skapades 1989 ingick han i designkommittén.

Peter var artist, talangfull som ingen annan, skicklig rorsman och sjöstark seglare, alltid lugn. Han behandlade hög och låg med samma vänliga intresse, var prestigelös och intresserad av andra.
Det är, med andra ord, en karaktär som lämnat oss.

Text: Bengt Jörnstedt, f d chefredaktör för tidningen Segling. Han har skrivit boken ”Rena linjer, ren segling – Peter Norlin och hans båtar” (Norstedts Förlag, 2008).

Foton: Mats Johansson/Gransegel.

 

Gustav Morin

Peter Norlin.

Kommentarer (0)

Relaterade artiklar

batar_motorbatar_2019_Albin_25_Albin_25_Camping

Albin – en klassiker för framtiden på Allt för sjön

Den ideala segelbåten för moget båtfolk.

Den ideala segelbåten för moget båtfolk

racing_havskappsegling_2015_Gullviverallyt_Ingang_GullviveIngang

Haverier och dramatik i helgens Gullviverally