Golden Cut 28 och en kvinnobåt à la Volvos konceptbil är två av många spännande båtprojekt på årets Scandinavian Boat Show. Dessutom är det premiärvisning för ett tjugotal båtar på Sveriges mest exklusiva båtmässa.
– Vi vet att kvinnan står för en tredjedel av bilköpen i Sverige och påverkar 80 procent av dem. Vi utgår från att potentialen är lika stor i båtvärlden, säger Tatiana Butovitsch Temm, vd för affärsutvecklingsföretaget Ampersand som låg bakom Volvo Personvagnars konceptbil YCC – Your Concept Car – bilen där alla beslut fattades av kvinnor.
Tatiana är med i ett båtprojekt som drivs av Svenskt Marintekniskt Forum och som tillsammans med Kvinnor på sjön har undersökt vad kvinnor vill ändra på i fritidsbåten. Några kommentarer från undersökningen:
1. Hoppa i land: Låååångt till marken från fören på en segelbåt. Rangliga stegar, om det finns några alls.
2. Sittbrunn: Under gång – svårt att se, annat skymmer sikten. Inget regnskydd.
3. Interiör: fuktigt och rått (kläder, sängkläder etc.)
På mässan kommer steg två tas i framtagningen av kvinnobåten. Kerstin Hindrum, projektkoordinator på Svenskt Marintekniskt Forum och Tatiana finns på plats för att få del av ytterligare synpunkter innan det blir dags för att rita och bygga den.
– Kvinnorna är en grupp som fått träda tillbaka vid köpbesluten länge, och det har varit till nackdel för alla. Men nu blir det förhoppningsvis ändring på det. Kvinnobåten kommer att gynna hela familjen och svensk båtindustri, inte minst i ett internationellt perspektiv, säger Thomas Sandberg, projektledare för Scandinavian Boat Show.
Golden Cut 28 går att köpa för 1 750 000 kronor hos Galärbryggan
Världspremiär inomhus är det för Golden Cut 28, eller Draknästebåten, som den också kallas. Det var den båten som Richard Granberg visade upp i TV-programmet Draknästet i våras. Richard fick visserligen inte något direkt “investerarhugg” från drakarna i programmet, men direkt efter beställde tre av drakarna och båtentusiasterna Mats Gabrielsson, Richard Båge och Sven Hagströmer varsin båt.
Produktionen av den mycket exklusiva båten är nu i igång och den första båten med plastskrov visas upp på mässan.
Andra premiärvisningar är till exempel segelbåtarna: Delphia 40,3, trimaranen Dragonfly, Xtreme 25, Hallberg Rassy 310 och 372, Elan 310 och 380, Hanse 375 och trimaranen Corsair Dach 750.
Bland motorbåtsnyheterna kan nämnas: Cris Craft Corsair 25 Silver Bullet och Catch som båda har världspremiär samt Bavaria 28, Marino och Paragon 31. Catch kommer dessutom i två versioner, en för fiske och en sportvariant för vattenlek.
– På Scandinavian Boat Show visas de läckra, tuffa, snabba och exklusiva båtarna, många har mycket hög prestanda och är läckert designade. Så det är mycket att titta på för alla de som kommer till öppningen den 4 november, säger Thomas Sandberg.
Priset Boat of the Show, mässans båt, utses av ledande båtjournalister i Skandinavien. Priset är nordiskt och juryn består av sex av våra främsta och mest erfarna nordiska båtjournalister.
Ola Skinnarmo är förste svensk att segla den beryktade Nordostpassagen. Ola berättar själv på mässan om strapatserna och reflekterar både över naturens gudomlighet samt dess skörhet.
Yacht Club Lounge är en lounge och mötesplats, där man träffar likasinnade. Man minglar, pratar affärer, diskuterar segling och båtar, eller bara tar de lugnt med en kopp espresso, ett glas vin eller champagne till bra DJ-musik.
Förutom en välfylld och lockande båtmässa som besöks av många tusen människor under onsdagen till söndagen, så kommer besökarna också att vallfärda till mässhallarna speciellt under helgen den 6-8 november. Parallellt går nämligen mässorna Allt för hälsan, en inspirations- och kunskapsmässan för alla som bryr sig om sin hälsa, samt Det goda köket, nordens största publika mässa för mat, dryck och köksutrustning.
– Det blir en riktigt hälsosam upplevelsehelg för hela familjen med andra ord, både för magen, hälsan och plånboken, säger Thomas Sandberg.