De hade storslagen premiär för en flybridgemodell för bara ett par veckor sedan. Men under tisdagen sattes Motor- och segelbåtstillverkaren Nord West & Najad AB från Vindön, ett av Sveriges största och högst ansedda båtvarv, i konkurs.
Nord West verkade stå pall för den svajande konjunkturen och skulle genom att köpa konkursboet Najad och dra igång segelbåtstillverkning, gasa sig ur krisen. Förhandlingarna inleddes för cirka ett år sedan och köpet gick i lås i höstas. Sedan dess har varvet lanserat en ny stor lyxbåt – Nord West 430 Flybridge – som hade världspremiär för ett par veckor sedan på Båtmässan i Göteborg. Varvet ställde också ut på båtmässan i Düsseldorf. Men affärerna har uppenbarligen inte gått tillräckligt bra och enligt Allabolag.se har nu det anrika famlijeägda bolaget med ca 120 anställda försatts i konkurs och har ställt in sin medverkan på Allt för sjön.
Vi återkommer med mer info inom kort.
Nord West hade världspremiär för sin modell 430 Flybridge på Båtmässan i Göteborg som ägde rum för bara ett par veckor sedan.
Här är en intervju som Hamnen.ses västkustkorrespondent Åke Fredriksson gjorde med Nord West & Najads ägare och VD Benny Martinsson hösten 2010. Vad siade han om framtiden då?
Vackra segelbåtar av god kvalitet har varit Najads signum.
Nord West har varit framgångsrika världen över med med öppna sportmodeller, coupéer och flybridge-båtar.