Yamarin Cross 64 BR – finessrik plåtracer

Yamarin Cross 64 BR – finessrik plåtracer

Redaktionen

Nya Yamarin Cross 64 BR är som sina föregångare byggd i aluminium med plastinnerliner. Det nya är en lång rad snitsiga och genomtänkta detaljlösningar.

Utgångspunkten, när man konstruerar en båt bör som bekant vara att se till hur den kommer att användas. Självklart kan tyckas. Men i själva verket är många båtar som utformade efter hur drömmen om det perfekta båtlivet ser ut. Skillnaden däremellan är ofta stor.

Inte alltid genomtänkt
Därför har till exempel många daycruisers proportionellt stora pentrybänkar i sittbrunnen med tanke på hur lite de används. Och därför har många motorbåtar fräckt tonade vindrutor trots att det gör båten oduglig att köra efter mörkrets inbrott.

Teamet bakom Yamarin Cross 64 BR har dock haft en sund och verklighetsnära inställning till livet på sjön när den senaste nyheten har växt fram. Hela vägen från ritbord till färdig produkt.

Ta bara en sådan sak som layouten i stort. Den är öppen och befriande krusidullfri. Det är lätt att röra sig hela vägen från fören till aktern. Passagen mellan den bakre och den främre sittbrunnen sker via en rejäl dörr mellan pulpeterna. Alla gångytor är mycket omsorgsfullt halkskyddade och det går utmärkt att ta sig iland och ombord utan att man behöver kliva i sätena.

Fördäckets lite trubbiga form tillsammans med höga räcken underlättar också ombordstigning. Trappsteg på såväl styrbord- som babordssidan gör det lätt att komma upp på bryggan även vid sidoförtöjning.

I den främre sittbrunnen finns en bekväm L-formad soffa med ryggstöd som kompletteras av ytterligare en sittplats i form av en löstagbar sittoft/box framför styrpulpeten. Den kan dessutom avlägsnas om man behöver litet extra svängrum eller lastyta.

Så fortsätter det med den ena snitsiga läsningen efter den andra. Den bakre sittbrunnen är begåvad med en U-soffa för sex personer som kan göras om till en L-soffa. Också det för att skapa litet extra svängrum. Sist men inte minst kan densamma göras om till solbädd.

Yamarin Cross 64 BR har med andra ord en ovanligt finessrik och genomtänkt inredningslayout. Vad den går för när det gäller köregenskaperna får vi återkomma till så fort tillfälle ges.

Enligt uppgift motoriseras den lämpligen med en Yamaha F115 eller en Yamaha F150. Toppfart 36 respektive 45 knop.

Yamarin Cross 64 Bow Rider
Längd: 6,31 m
Bredd: 2,32 m
Vikt utan motor: 880 kg
Rek. motorstyrka: 115-150 hk
Toppfart med Yamaha 115/150 hk: 36/45 knop
Antal personer: 8
Pris: ej fastställt
Mer info: www.yamarin.com

Redaktionen

Kommentarer (0)

Relaterade artiklar

puff_Falcon_BR6_2

Falcon BR6 – billigare än genomsnittet men varför?

Voyager 700

Voyager 700 Cabin – Ryssen kommer!

puff_AMT_165_BR_1

AMT 165 BR – prisat utrymme!

VBoats Voyager 960

VBoats Voyager 960 – big bang for the buck