Varför ändra ett vinnande koncept? Det frågar sig många i båtbranschen och struntar i att lägga pengar på utveckling. Targa är ett talande exempel. De kan nog beskrivas som lyxhyttbåt-klassens motsvarighet till Ikeas Billyhylla – ett koncept som alltid funkar och säljer. Men de verkar också vara undantaget som bekräftar regeln – nyheter är ett måste för att hålla varumärket och försäljningen igång.
Båtbranschen är ju numera hård som vattenytan i 70 knop och för att få sälja något gäller det att sticka ut från mängden och få folk att höja på ögonbrynen.
Finska XO har hajat det hela men gör bara precis så stora förändringar som krävs för att locka nya kunder.
Ersätter rosad förstabåt
I sin nya 250-modell har de till exempel behållit exakt samma skrov som på den allra första XO-modellen, nämligen framgångsrika 240 RS Open.
– Vi har inte sett någon anledning att ändra skrovet då det fått så mycket beröm. Det är tryggt i alla situationer och riktigt kul att köra. Helst med en 300-hästare på häcken. Det är bara att ge järnet och svänga hur man vill, skrovet hänger med, intygar svenske återförsäljaren Linus Liljekvist.
Socialt bakom vindskyddet
X0 250 ska framförallt vara en mycket trevligare båt att vistas på när den ligger stilla under varma sommardagar, än sin föregångare. Hela delen framför rutorna kan omvandlas till solbädd och detsamma gäller aktern. Ryggstödet kan fällas och man får då en enorm madrass med direkt tillgång till ett dopp via en mycket generös badbrygga.
– Huvudmålet med nya designen har varit att göra båten mer praktisk och komfortabel. Två till fyra personer ska kunna njuta av en dag på sjön. Båten är mycket mer ombonad och rymligare än tidigare men också bekvämare att åka i då rutorna blivit både längre, högre och starkare. Vi har lyssnat på våra kunder och förfinat konceptet efter deras önskemål, säger Linus Liljekvist.
Ytterligare förändringar på komfortfronten är att soffan i aktern breddats och ett stort kapell kan fällas ihop och döljas därunder. Stuvfacken har designats om och möjlighet finns nu att välja till en kyl för längre turer.Brännheta färgvalet
Precis som tidigare erbjuder XO sina aluminiumskrov med så kallad “film” på skrovsidorna och “hetaste” valet är den helsvarta versionen som garanterat sticker ut från mängden och ger en hel drös machopoäng. Dessvärre är det nog också ett bokstavligt brännhett val då man nog måste ta på både grillvantar och foppatofflor så snart solen väljer att visa sig.
Dämpad stol
Ergonomin vid förarplatsen ska ha förbättrats genom mer utrymme, nya konsoller med fällbar plotterpanel (tillval) men framför allt genom nya stolar som inte bara ser mycket ballare ut utan framförallt har försetts med fjädring.
Redan nu har tre båtar sålts i Sverige. Trots att de ännu inte är byggda.
XO 250 | |
Längd: | 7,52 m |
Bredd: | 2,28 m |
Höjd över ytan: | 1,60–1,75 m |
Max vinkel på skrov: | 24 grader |
Max antal pers: | 8 st |
Toppfart: | 46 knop |
Motor: | 150-300 hk |
Pris: | 999 000 kr |
Mer info: | www.xoboats.fi |