Utterns 57-serie har gjort sitt. Plats på scenen således för Uttern S59, T59 och D59 som, såklart, enligt tillverkaren, ska vara bättre än sina föregångare på precis allt.
De som försöker baka in allt i samma kaka brukar ju i regel misslyckas med det mesta – eller åtminstone inte lyckas särskilt väl på någon av punkterna.
Uttern D59 har i vilket fall kommit för att ersätta föregångaren D57 och lär enligt källor som provkört den göra det med den äran.
Hur väl alla “finesser” fungerar i praktiken får vi återkomma till i en framtida test. Men Hamnen.se kände och klämde på nyheten för första gången i samband med båtmässan “Allt på Sjön” här om sistens och vi kan ändå klargöra följande:
1. Att påstå att nya Uttern D59 vore en fullfjädrad bobåt för familjen vore att fara med osanning. Därtill är den för liten.
2. Man har fått plats med dubbla kojer, fem sittplatser och matbord – för att nämna en del – och det är imponerande med tanke på båtens storlek och för att man gjort det utan att det känns inklämt eller trångt.
41 knop på topp
Enligt uppgift bjuds ett rappt uppträdande och en toppfart på skapliga 41 knop med det största motoralternativet – en Mercury på 150 hk.
Enligt samma källa räcker det med 115 hk (36 knop) för att båten ska kännas tillräckligt rapp, förutsatt att man inte nödvändigtvis måste ha lite extra knuff vid till exempel vattensport.
För den som fastnat för Utterns nya kompakta 57:a men inte nödvändigtvis måste kunna övernatta eller böka in barn i behov av skydd från väta eller sol, så finns också en styrpulpet- och en bowrider-variant (S59 och T59).
Uttern T59 – för den som prioriterar svängrum framför tak över huvudet.Uttern T59 – för den som verkligen prioriterar svängrum framför tak över huvudet.
Uttern D59 | |
Längd: | 5,84 m |
Bredd: | 2,34 m |
Vikt (utan motor): | 1 074 kg |
Max motor: | 150 hk |
Toppfart: | 41 knop |
Antal personer: | 6 st |
Bränsletank: | 160 l |
Mer info: | www.uttern.se |