Terhis monter på båtmässan Allt för sjön i mitten på 90-talet. En båtförsäljare misshandlar skrovsidan på en båt brutalt med en hammare.
Varför? kan man fråga sig. Svaret är enkelt. Avsikten var att marknadsföra Terhi som en ovanligt stryktålig båt och som jag minns det så fick inte skrovet så mycket som en skråma efter detta övervåld.
Just detta med att Terhi är byggda i ABS-termoplast (som i stort sett ska tåla vad som helst) är något som varvet pratar om lika ofta som gärna. Utrymmet mellan ytter- och innerskrovet är sedan fyllt med vattenavvisande polyuretanskum som ger flytkraft och som dämpar skrovljudet i vågorna.Stuvfack till tusen
Den senaste nyheten, Terhi 445 och 445 C (utan och med styrpulpet), kommer lätt upp i planing med 20 hk på akterspegeln. Utmärkande är också de stora fria ytorna samt de många snitsiga facken för förvaring av såväl stort (tampar, fendrar, ankare, packning…) som smått (plånbok, nycklar, löständer…).
Terhi 445 är är en vidareutveckling på Terhi 400. En båt som undertecknad har testat tidigare och som visade sig gå både mjukt och snålt i en rak jämförelse med en handfull konkurrenter i samma storlek.
Hamnen.ses mest egensinniga reporter, Kapten Franz, har testat Terhi 445 på ett minst sagt annorlunda sätt där han verkligen sätter stryktåligheten på prov. Se Terhi 445 och Kapten Franz in action här!Terhi 445 | |
Längd: | 4,45 m |
Bredd: | 1,85 m |
Vikt utan motor: | 280 kg |
Rek. motorstyrka: | 20–30 hk |
Antal personer: | 5 |
Bränsle: | lös tank |
Pris med styrpulpet: | 43 000 kr |
Pris utan styrpulpet: | 37 000 kr |
Mer info: | www.swe.terhi.fi |