Intresset för världens första foilande elbåt är stort och dagen för sjösättning närmar sig med stormsteg.
Hamnen.se var tidigt ute och rapporterade om Candela Speed Boat som ser ut att kunna bli världens första elektriska bärplansmotorbåt med tillräcklig prestanda för att kunna ersätta traditionella fritidsmotorbåtar.
Sedan den senaste rapporten har Gustav Hasselskog och hans lag jobbat på i det tysta på Lidingö och nu har man kommit så långt som till själva slutmonteringen.
Trots att det inte är så många fler än Hamnen.se som har rapporterat om detta svenska till synes banbrytande projekt så har man redan sålt båten i hela 14 exemplar.Gustav Hasselskogs förhoppning, när Hamnen.se kontaktade honom i oktober förra året, var att den första prototypen av Candela Speed Boat skulle vara klar för testkörning nu i dagarna.
– Men vi har haft lite problem med en tysk leverantör och får ge oss till tåls till mars eller april, säger han.Filmen längst upp i artikeln togs fram inför Candelas framträdande på Flush i Helsingfors, världens största tillställning för innovatörer att möta investerare.
Se också:
Candela – första foilande elmotorbåten är svensk.
Candela Electric Speed Boat – på el i 40 knop.
Candela Electric Speed boat | |
Längd: | 7,50 m |
Bredd: | 2,50 m |
Vikt: | 900 kg |
Skrovvikt: | 184 kg |
Motorstyrka: | 40 kW (=60 hk) |
Batterikapacitet: | 40 kWh |
Räckvidd: | 60 sjömil i 25 knop |
Max antal personer: | 5 st |
Toppfart: | 40 knop |
Mest energieffektiv marschfart: | 25 knop |
Pris: | Ännu ej fastställt |
Mer info: | www.candelaspeedboat.com |