Receptet är många bäckar små – alltså att göra små besparingar på flera olika ställen för att på så sätt hålla slutpriset lågt.
I fallet med Sting 610 BR ser man till exempel till att använda en och samma form till så mycket som möjligt. Som till exempel att gjuta modellerna Sting 610 S, DC och nu också BR i samma form.
Sedan är två av de ovan nämnda modellerna – Sting 610 DC och BR – identiska från vindrutan och bakåt så att fler delar än bara skrovet kan stöpas i en och samma form.
Ordning och reda!
Detta – samt det faktum att det råder det en struktur och en ordning på fabriken (som många andra båtproducenter skulle kunna dra lärdom av) är också viktigt för en effektiv produktion.
Nog om besparingar. För att slutprodukten sedan inte ska kännas billig så för man lägga lite extra krut där det märks som mest.
Sting 610 BR har till exempel stolar, en aktersoffa samt grabbräcken som av strategiska skäl är lite extra påkostade. För känslans skull.
Hamnen.ses Gustav Morin har hunnit testa nyheten i Italien och i väntan på den fullödig videotesten får vi här en kort förhandsrapport:
Nå?
– Det första jag lägger märke till är att båten är bred i fören med sin trubbiga nos och på så sätt lätt att kliva iland och ombord på. Den känns också modern på många sätt och har en lång rad smarta finesser. Men mer om dem senare, säger Gustav.
En fullödig videotest av Sting 610 BR publiceras på Hamnen.se inom kort! Videoklippet ovan är båtproducentens eget.
Se också:
Test: Sting 610 BR.
Provkörning – Sting 610 S (styrpulpet).
Sting 610 BR | |
Längd: | 6,10 m |
Bredd: | 2,37 m |
Vikt utan motor: | 900 kg |
Rek. motorstyrka: | 150 hk |
Bränsle: | 100 liter |
Sittplatser: | 6 |
CE-kategori: | C |
Pris med Evinrude 115 hk: | 363 500 kr |
Pris med Evinrude 150 H.O: | 399 900 kr |
Mer info: | www.sting-boats.eu/en/ |