Små begagnade sportbåtar är en bra och billig inkörsport till båtlivet. Det går att få dem fina med enkla medel. Här är storyn när Hamnen.ses chefredaktör renoverade en Selco 15.
Det finns massor av begagnade sportbåtar på marknaden. Många kostar mellan 15 000 och 40 000 kronor och är fullt funktionsdugliga, men ofta i behov av puts.
Ett hett tips om man har tid att lägga ner en del arbete är att köpa ett aningen nergånget exemplar för att kunna tjäna en liten hacka och succesivt uppgradera. Det är kul, lärorikt och ekonomiskt.
Tonårsdrömmen
I mina tidiga tonår gjorde jag just så. Jag och min bror skramlade ihop till en Selco på 14 fot. Den kostade 8 000 kr och vi hämtade den i Karlstad den snöigaste vinterdagen under hela 1997. Den var inte så vacker. Hade en fuktig grön heltäckningsmatta på durken, en sliten soffa med sladdrig svart galonklädser och en 40-hästars Evinrude med svajig dragstart.
Men det spelade ingen roll. I våra ögon var båten en fullt duglig racer som skulle funka fint för både cruising med stereo på högsta volym, vattenskidåkning och fiske. Viktigast var att den var var vår egen. Och den skulle bli ruggigt fin.
Vi bytte soffa och klädde om den i äkta Cadilacstil hos den lokala sadelmakaren. Min händige bror stoppade in en stereo och jag rev ut den äckliga mattan.
Efter två finfina säsonger hade både jag och brorsan vuxit till oss en del och behövde lite mer pulver för att kunna åka på en vattenskida utan att motorn suckade allt för mycket. Därför putsade vi upp vår pärla lite extra och lyckades sälja den för 13 000 kr. Snabbt därefter stoppade vi in slantarna i nästa projekt – en nergången Joker 16 med härligt v-bottnat skrov och en 55-hästars fartmarodör på häcken.
Uppgradering
Sådär höll vi på, köpte billigt, hade kul ett tag, sålde, tjänade en slant och uppgraderade. Vi konstaterade snabbt att ett härligt båtliv inte alls var tillägnat de som bara kunde peka i nybåtskataloger och lägga en önskan för att få vad de ville ha.
Det finns fortfarande massor av bra och billiga små sportbåtar till salu och möjligheterna att göra bra affärer är säkerligen större nu än för 15 år sen.
Putsa, njut och tjäna pengar
Vad ska man då göra för att någorlunda enkelt förvandla en sunkig båt till en cool racer?
För ett par år sedan var jag med och renoverade en Selco 15 som sedan ställdes ut på Allt för sjön. Vi köpte den för 22 000 kronor, fullt funktionsduglig men i behov av puts.
Så här såg båten ut innan renoveringen satte fart.
Den hade svarta mattor på insidorna och två dubbelriktade stolar. Ryggstöden var svajiga och galonen smutsig och sliten. Listen framför motorn var slarvigt målad i vitt, det var hål i handskfacket, reglagekablarna hängde löst och motorns rigg var drabbad av både beväxtning och lätt korrosion. Därtill var skrov och däck smutsiga.
Vi rensade båten på det mesta och ersatte de dubbelvända stolarna mot enkelstolar och soffa.
Vi började med att riva ur inredningen och byta de grå heltäckningsmattorna mot vitt galontyg. Allt för att göra inredningen ljusare och fräschare.
Det lönar sig att lägga ett par timmar på puts.
Vi lagade hålet i handskfacket med epoxi och lade mycket arbete på polering av skrov, däck och beslag. För att spara tid använde vi ett polermedel som innehåller slipkorn. Det tar hälften så lång tid som att nöta med vanliga putsmedel för hand men det kräver varsamhet.
– Använder man rengöringsmedel med slipkorn och kör med putsmaskin är risken stor att det blir hål i gelcoaten om man slipar aningen för länge på ett ställe. Jag råder därför folk att använda vanlig polish, till exempel autosol, sade båtreparatören Anders Bergström som hjälpte till med renoveringen.
En ny konstruktion för soffa. Uppfällbar för att komma åt bränsletank och batteri.
Ny klädsel på soffan och stolarna gjorde mycket för fräschör och komfort.
Kanske viktigast för utseendet var att byta ut de dubbelvända stolarna mot två enkla varinanter och att sätt in en soffa. Stolarna skruvade vi fast på två trälådor som vi tidigare skruvat och plastat fast i durken. Vi byggde också en ram till en soffa och anlitade en kapellmakare till att sy dynor. Ramen som sitter framför motorn kläddes in i faner, mest för utseendets skull men också för att kunna fästa soffan i den med gångjärn. På så sätt kan den fällas upp när bränsle ska fyllas på.
Motorn behöver en hel del uppmärksamhet. De gamla 80-talarna är inga under av ljudkomfort eller miljövänlighet med de håller bättre än man kan tro.
Mycket krut lades på maskineriet, en Suzuki från 1985 med 50 hk. För att kontrollera skicket finns ett antal punkter som är viktiga att kika på innan sjösättning. Först ska man kontrollera hur växelhusoljan ser ut. Skruva ur urtappningsskruven så att oljan rinner ut. Ett varningstecken är om den är som en grå sörja. Tappa då ur den gamla oljan, fyll på med ny och ta en provtur. Ta sedan upp båten, skruva ur urtappningspluggen och kontrollera oljan igen. Är den återigen grå är växelhuset otätt. Då måste motorn lämnas in på verkstad för renovering. Men det är nog än smartare att kassera den och se sig efter en annan.
– Växelhuset måste då packas om, vilket innebär att man byter packningar och tätningar och kanske också lagren. Det kan bli omfattande och brukar kosta cirka 5 000 kronor, säger Anders bergström.
Viktiga detaljer
Impellern är också mycket viktig att byta. Vet man inte hur motorn har servats kan det vara värt att köpa en ny, även om den gamla verkar fungera och motorn får kylvatten. Det kostar cirka 800 kronor om man lämnar in på verkstad.
– Moderna motorer varnar när de inte får kylvatten och vissa till och med stänger av sig själva för att inte överhettas. Men gamla motorer har varken larm eller överhettningsskydd och kan därför skära om impellern inte har bytts i tid, säger Anders bergström.
Vad man ska lämna till verkstan
Något som också är viktigt för motorns välmående är att rensa bränslefiltret, byta tändstift och kontrollera att tändningen är rätt inställd. Det sistnämnda görs lämpligen på verkstad.
Väl på verkstan bör man också passa på att ta ett kompressionsprov, vilket är ett bra sätt att kontrollera motorns skick på. Man monterar ur tändstiften, skruvar dit en mätare och låter startmotorn arbeta. Den operationen är inte så dyr, cirka 300 kronor brukar räcka.
Hur riskfyllt är det egentligen att köpa motorer som är tillverkade på slutet av 70-talet och på 80-talet?
– Äldre båtmotorer är ofta av god kvalitet, och om de blivit servade med jämna mellanrum brukar de hålla länge. Men kvaliteten varierar mycket mellan olika fabrikat. Jag har erfarenhet av att gamla japanska motorer håller bäst. Yamaha är en favorit som verkar vara mest pålitlig. Amerikanska motorer gillar jag inte lika bra. Motorerna håller som regel men växelhusen och slitdelarna är ofta dåliga, menar Anders Bergström.
Kontrollera lagningar
Nästa steg är att kontrollera att skrovet är fritt från sprickor och lagningar. På Selcons skrov fanns flera slarvigt utförda lagningar. På ett område fanns spackel utbrett över en yta på 10 x 10 cm vilket visade sig vara onödigt mycket. Vi slipade bort spacklet och fann att sprickan inte var större än 1 x 1 cm. Skadan kunde göras i princip osynlig utan att hållfastheten fick stryka på foten. Liknande skador fanns på flera ställen och lagningarna var kladdigt utförda med allt för mycket spackel, vilket gjorde att båten såg risig ut. Det gör den inte längre.
När båten väl stod klar på mässan fick vi många beundrade blicka från unga och nostalgiska från äldre. Vi kunde återigen konstatera att; om man orkar ägna lite tid åt puts går det verkligen att få mycket båt för 25 000 kronor.
Träramen i aktern som tidigare var vit byttes ut. En enkel detalj som gör massor för intrycket av båten.
Riggen slipades och målades och kåpan putsades.
Dynor, nytt ljust galon längs sidorna och trevliga detaljer i trä gör mycket för intrycket.
Få enkla tips vid köp av begangade motorer. Se video med tips från motorexpert.